کتاب مناسک حج
الحمد لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خاتم النبيين محمد و اله الطاهرين م لعنة الله علي اعدائهم اجمعين الي يوم الدين امّا بعد مخفی بیشتر
فصل اوّل : احرام عمره تمتع و در آن چهار مقصد است. فصل دوّم : طواف عمره تمتع و در آن سه مقصد است . فصل سوم : نماز طواف. بیشتر
مقصد اول : مستحبّات قبل از حرام ، در حال احرام و بعد از احرام. مقصد دوّم :مواقیت احرام . مقصد سوم : واجبات احرام. مقصد چهارم :تروک احرام . بیشتر
مقصد اول در مستحبّات قبل از حرام و در حال احرام و بعد از آنست و مکروهات احرام بدان که مستحبّ است در وقت اراده به احرام بیشتر
مقصد دوّم در مواقیت احرام است بدانکه محلّ احرام بستن که آن را میقات می نامند مختلف می شود به اختلاف طرقی که مکلّف از آنها عبور بیشتر
مقصد سیّم در واجبات احرام و آنچه متعلّق به آنها است امّا واجبات در احرام پس سه چیز است. اوّل نیّت است به آنکه قصد کند احرام بیشتر
مقصد چهارم در تروک احرام است چون دانستی که حقیقت احرام توطین نفس است بر ترک اموری که خواهد آمد پس ناچار است از معرفت آن امور بیشتر
مقصد اوّ ل : مستحبّات دخول به مکّه و مسجد الحرام . مقصد دوم : واجبات طواف و بعضی از احکام آن . مقصد سیّم : مستحبّات بیشتر
مقصد اوّ ل در مستحبّات دخول مکّه و مسجد الحرام است تا زمان ارادۀ طواف بدانکه سنّت است که چون به حرم مکّه برسد از شتر فرود بیشتر
مقصد دوم در واجبات طواف و بعضی از احکام آن است بدان که مکلّف به عمرۀ تمتع بعد از دخول مکّه واجبست که ابتدا کند به طواف بیشتر
مقصد سیّم در مستحبّات حال طواف است بدانکه سنّت است که در حال طواف سر برهنه و پا برهنه مشغول دعا و ذکر الهی باشد و حرف بیشتر
فصل سیّم در نماز طوافست بدانکه واجبست بعد از طواف عمره دو رکعت نماز طواف مثل نماز صبح و واجب است که آنها را در نزد مقام بیشتر
مقصد اوّل: آداب سعی ما بین صفا و مروه و مستحبّات قبل از سعی . مقصد دوّم :وجوب سعی و واجبات آن و بعض از احکام متعلّقۀ بیشتر
مقصد اوّل در آداب سعی ما بین صفا و مروه و مستحبّات قبل از سعی است چون ارادۀ سعی نماید سنت است که بیاید به نزد حجرالاسود بیشتر
مقصد دوّم در وجوب سعی و واجبات آن و بعض از احکام متعلّقۀ به آنست بدان که واجب است بعد از نماز طواف سعی کردن یعنی رفتن بیشتر
مقصد سیّم در مستحبّات حال سعی است بدانکه سنّت است که در حال سعی پیاده باشد و آنکه میانه رود از صفا تا به مناره و از بیشتر
فصل پنجم در تقصیر است واجبست بعد از فراغ از سعی تقصیر و آن گرفتن بعضی از ناخنها یا قدری از شاربست(1)و نیّت چنین کند که تقصیر بیشتر
فصل اوّل : احرام حجّ تمتّع و در آن دو مقصد است . فصل دوّم : وقوف در عرفات و در آن دو مقصد است . فصل بیشتر
مقصد اوّل : وجوب احرام و بعض احكام متعلّقه به آن . مقصد دویّم : مستحبّات احرام حجّ تا وقت وقوف به عرفات. بیشتر
مقصد اوّل در وجوب احرام و بعض احكام متعلّقه به آنست چون دانستی که شخص بعد از تقصیر حلال می شود از برای او آنچه به احرام بیشتر
مقصد دویّم در مستحبّات احرام حجّ است تا وقت وقوف به عرفات بدانکه افضل اوقات احرام از برای متمتّع بعد از فراغ از عمرۀ تمتّع روز ترویه بیشتر
مقصد اوّل : واجبات وقوف در عرفات . مقصد دوّم: مستحبّات وقوف در عرفات. بیشتر
مقصد اوّل در واجبات است بدان که واجب است وقوف به عرفات و آن موضعی است محدود بحدود معروفه و مراد از وقوف همین بودنست در آن بیشتر
مقصد دوّم: در مستحبّات وقوف عرفات است مستحبّ است که در وقت وقوف با طهارت باشد و غسل کند و آنچه موجب تفرّق حواس است از خود بیشتر
مقصد اوّل : واجبات وقوف در مشعر الحرام . مقصد دوّم: مستحباب وقوف در مشعر الحرام . بیشتر
مقصد اوّل در واجبات است بدان که چون از عرفات در شب عید قربان کوچ کند به سوی مشعر الحرام آید در آنجا شب را بروز بیاورد بیشتر
مقصد دوّیم در مستحباب وقوف به مشعر الحرام است بدانکه سنّت است كه متوجّه مشعرالحرام شود بارام تن و دل و استغفار کند وچون به تلّ سرخ بیشتر
فصل چهارم در واجبات منی است بدانکه واجبست بر مکلّف بعد از کوچ از مشعر الحرام در روز عید برگشتن به سوی موضعی که او را منی بیشتر
مقصد اوّل : در آنچه واجب است بعد از اداء مناسک منی. مقصد دوّم مستحبّات طواف زیارت و سعی و طواف نساء . بیشتر
مقصد اوّل در واجبات است بدانکه واجب است مراجعت به مکّه از برای طواف زیارت و نماز آن و سعی و طواف نسآء و نماز آن و بیشتر
مقصد دوّیم در مستحبّات طواف زیارت و سعی و طواف نساء است بدانکه بهتر آنستکه با تمکّن همان روز عید از منی بعد از مناسک ثلاثه مراجعت بیشتر
فصل ششم در بیان خوابیدن است به منی در شبهای تشریق بدانکه هر گاه حاج در روز عید به مکّه رود به جهت طواف و سعی واجب بیشتر
مقصد اوّل : واجبات رمی جمرات ثلاث. مقصد دوّم : اعمال مستحبّۀ در منی در روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم. بیشتر
مقصد اوّل در واجبات است بدانکه واجب است در این ایام رمی جمرات ثلت که جمرۀ اولی باشد و جمرۀ وسطی و جمره عقبه به ترتیب پس بیشتر
مقصد دوّم در اعمال مستحبّۀ در منی است در روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم بدانکه مستحبّ است که در این سه روز از منی بیرون نرود بیشتر
در آداب زیارت مدینه منوّره امّا : زیارت حضرت رسول (ص) شیخ کفعمی فرموده چون خواستی داخل شوی به مسجد حضرت رسول (ص) یا در یکی از بیشتر
سؤال: در خصوص مشرّف شدن به مکّۀ معظمه فی هذه السنه برای کسانی که در سنوات ماضیه مستطیع بوده اند و خصوص کسانی که اوّل استطاعت آن بیشتر