فصل پنجم : تقصیر

 

 

 

فصل پنجم در تقصیر است واجبست بعد از فراغ از سعی تقصیر و آن گرفتن بعضی از ناخنها یا قدری از شاربست(1)و نیّت چنین کند که تقصیر می کنم به جهت محلّ شدن از عمرۀ تمتّع در فرض حجّة الاسلام به جهت اطاعت و فرمان برداری خداوند عالم و تراشیدن سر کفایت نمی کند از تقصیر بلکه حرام است(مسئله1) و بدانکه کسی که تقصیر را فراموش کند تا وقتی که احرام حجّ او منعقد شود عمرۀ او تمام است و بر او فدیه است یک گوسفند علی الاحوط و اگر عمداً ترک کند تا محرم به حج شود جمعی تصریح فرموده اند بانکه عمرۀ تمتّع او باطل است و حجّ او افراد می شود بعد از آن عمرۀ مفرده می کند و بعضی تصریح کرده اند که حجّ را در سال آینده اعاده می کند و بعضی احرام ثانی را باطل می دانند و تقصیر را بر او لازم می دانند با وسعت وقت از برای ادراک حجّ تمتّع (مسئله2)بر شخص محرم بعد از تقصیر حلال می شود از برای او به غیر از سر تراشیدن جمیع آنچه به ا حرام بر او حرام شده بود بنابر آنچه معروف است در ما بین علماء رضوان الله علیهم که طواف نساء مختصّ  حجّ است و عمرۀ غیر تمتّع و در عمرۀ تمتّع طواف نساء مشروع نیست اگر چه شیخ شهید قدّس سرّه حکایت کرده از بعض اصحاب وجوب آن را و قائل را تعیین نفرموده و علاّمه فرموده که خلاف در مسئله بر ما معلوم نیست و چون مظنّه خلاف در مسئله هست و در بعضی اخبار ضعیفة السند دلالتی بر آن هست پس بی شبهه احتیاط در دین مقتضی فعل طواف نساء است با نماز آن بعد از تقصیر(مسئله3) و بدانکه هر گاه مکلّف را ممکن نباشد اتیان به عمرۀ تمتّع به جهت تنگی وقت ورود به مکّه یا به جهت عروض حیض که اگر منتظر پاکی شود به جهت اتیان به طواف وقت وقوف به عرفات و مشعر می گذرد پس اگر احرام به جهت عمره بسته است نقل می کند نیّت احرام را به احرام حجّ افراد والاّ از مکّه احرام می بندد(2) و به عرفات و مشعر می رود و به مکّه مراجعت می کند و طواف و سعی حجّ را و طواف النساء را به جا آورد بعد از آن عمرۀ مفرده به جا می آورد و این کفایت می کند از آنچه بر او واجب بوده است از حجّ تمتّع (مسئله4)و اگر به اختیار خود عمره را باطل کرد در وقتی که وقت وسعت اعادۀ آن را ندارد باز ظاهراً حجّ او افراد می شود و بعد از این عمرۀ مفرده به جا می آورد و لکن کفایت آن در برائة ذمّه مکلّف از حجّ تمتّع محلّ تأمّل است چنانچه اشاره به آن شد در فصل طواف.

……………………………………………………………………………………………………………………..

1 – یا قدری از ریش یا قدری از موی سر یا ابرو  ح طبا مدّظلّه

2 – اگر احرام نبستن او در میقات از جهت عذری بوده مثل مرض و نسیان و جهل و عود به میقات یا خارج حرم هم به نحوی که سابق ذکر شد ممکن نباشد او را و الا احرام بستن او در مکه محل اشکال است ح طبا مدظله.

 

 

 

پاسخی بگذارید