رساله نگاری پیش از آیة اللّه العظمی بروجردی(ره) وضع نابسامانی داشت. نوشته های فتوایی از حیث نظم و ترتیب مطالب و نثر و سبك نگارش، كاربرد اصطلاحات فقهی و فنی، دارای مشكلاتی بود و نیز از جامعیت لازم نسبت به ابواب فقه برخوردار نبود و تنها به ابواب عبادات یا چند باب فقهی، مثل طهارت، صلات و صوم محدود بود.
ناهماهنگی هایی در كیفیت طرح و پیگیری مسائل مشاهده میشد. حتی شكل ظاهری رساله ها دارای كاستی هایی بود. از این رو با موج اعتراض و نقد و خُرده گیری مردم به ویژه تحصیل كرده ها رو به رو بود. بدین جهات برای جبران این كاستی ها در زمان آیة اللّه العظمی بروجردی، گام مؤثری در راه نگارش رساله ای كه كاستی های رساله های پیشین را نداشته باشد برداشته شد. یكی از علمای قم به نام حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر كرباسچیان معروف به «علاّمه» دست به نگارش این اثر فقهی فتوایی بر اساس فتاوی آیة اللّه بروجردی زد. پس از تدوین، آیة اللّه العظمی بروجردی آن را مورد تأیید خویش قرار داد.
نگارش این رساله در آن زمان در نوع خود تحول ژرفی در سبك و شیوه نثر، نظم و دسته بندی رساله ها پدید آورد، و به سبب فراگیری مسائل و جامعیت ابواب و نظم و دسته بندی مطلوب و نثر ساده و روان، از سوی مردم مورد استقبال واقع شد و مقبولیت عامّه یافت و در اندك زمانی نایاب گردید. این رساله در زمان حیات آیة اللّه العظمی بروجردی بارها چاپ و منتشر گردید.
پس از درگذشت آیة اللّه العظمی بروجردی، تمامی مراجع تقلید، این رساله را الگوی خود در بیان و عرضه فتوای خویش قرار دادند. و هنوز كه هنوز است با وجود این كه حدود نیم قرن از زمان نگارش رساله توضیح المسائل می گذرد، با همان سبك و شیوه و دسته بندی و نظم و نثر، بر اساس فتوای مراجع عصر چاپ و منتشر می شود و در اختیار مؤمنان قرار میگیرد. حتی كمترین تغییر در بیان مسائل، عبارت ها، مثال ها صورت نگرفته است. و تا كنون رساله ای كه بتواند جای گزین آن گردد، از سوی مراجع ارائه نگردیده است. گرچه تلاش هایی در این اواخر صورت گرفته و هر كدام گام هایی راه گشا بر داشتهاند؛ امّا رساله ای كه بتواند با شرایط زمان حاضر با ویژگی های امروزه خلأ رساله توضیح المسائل را پر كند، نیامده است.
اولین توضیح المسائلی که در زمان آیت الله العظمی بروجردی(ره) به نگارش در آمد به شکل زیر بود.
تصویر روی جلد رساله آیت الله العظمی بروجردی ( قدس سره)
تصویر پشت جلد