حضرت آیت الله العظمی بروجردی و فتوای تاریخی شیخ شلتوت

 

 

 

مشروح /آیت الله العظمی بروجردی(ره)، معتقد بودند، اصل بحث تقریب، کلمه اهل بیت(ع) است؛ آن قدر به این مهم اصرار داشتند که در کشور مصر، همایش تقریب مذاهب برگزار کردند و 50تن از عالمان سرشناس اهل تسنن را به آن فراخواندند؛ اصرار روی همین اعتقادات بود که باعث شد شیخ شلتوت، بنیان گذار دانشگاه الازهر مصرآن فتوای تاریخی را صادر کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا احمدی بروجردی نوه آن مرجع فقید و رییس موسسه حضرت آیت الله بروجردی، در آستانه پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال مرجع بزرگ شيعه ، شامگاه روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران، ابعاد شخصیتی، سیره سیاسی ، دیدگاه معظم له به تقریب مذاهب، ماجرای شیخ شلتوت وفتوای تایخی او، فعالیت‌های موسسه و … را تشریح کرد که برش هایی از این گفتگو تقدیم می گردد.

*ديدگاه آيت‌الله العظمي بروجردي در مورد تقريب مذاهب اسلامي

آیت الله العظمی بروجردی(ره)، اهتمام بسیار زیادی به مسئله تقریب مذاهب اسلامی داشتند؛ باید گفت که اندیشه معظم له در شرایط فعلی بسیار کارگشا خواهد بود، به شرط آن که با مبنای فکری ایشان جلو برویم.

ایشان تأکید داشتند که وحدت بین شیعه و سنی غیر ممکن است؛ چرا که آن ها دوفکر و عقیده اند، اما در عین حال به سمت تقریب شیعه و سنی گام بر می داشتند، به آن هم معتقد بودند؛ به طوری که اعتقاد داشتند ائمه اطهار(ع)، با تمام مشقاتی که داشتند، در مدینه ماندند، یعنی تا جایی که امکان داشت در متن جامعه اسلامی حضور داشتند؛ لذا این نکته ای است که باید بدان توجه کرد و تا حد امکان خود را در متن جامعه نگاه داشت.

آیت الله العظمی بروجردی(ره)، می گفتند؛ فرض بر این که در سطح جامعه بمانیم، شاهد حضور مذاهب و ادیان دیگر هم هستیم و به همین دلیل هم باید ارتباط بین تشیع و سایر مذاهب و ادیان تعریف شود.

آیت الله العظمی بروجردی(ره) در تعریف رابطه صحیح مذهب تشیع و شیعیان با پیروان سایر ادیان و مذاهب، معتقد به تقریب بود؛ یعنی ایشان تقریب را تعریف صحیح رابطه تشیع با دیگر ادیان و مذاهب می دانست؛ البته باید گفت که نگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) به تقریب نه نگاهی تاکتیکی، که نگاهی بر اساس مبانی فکری و نظری ایشان بود که به آن معتقد بودند.

ایشان در کنار اصرار بر تقریب در رابطه شیعه و سنی و یا دیگر ادیان، معتقد بودند که امامت ائمه اطهار(ع) رکن شیعه و مذهب تشیع است و نباید از آن کوتاه آمد؛ مخصوصا در مبحث حجیت قول امامان و اهل بیت(ع)، بسیار اصرار و تأکید داشتند و حتی در مقابله با علمای اهل سنت به این اصل استناد می ورزیدند و حدیث ثقلین را دلیل محکمی برای آن می دانستند.

آیت الله العظمی بروجردی(ره)، معتقد بودند که حدیث ثقلین مورد توجه و البته تأیید اهل سنت است و به همین دلیل باید برای اثبات حجیت قول امامان معصوم (ع) در مقابل اهل سنت به آن ها استناد کرد.

ایشان در کنار تمام این اعتقادات، معتقد بودند، اصل بحث تقریب، کلمة اهل بیت(ع) است؛ آیت الله العظمی بروجردی(ره)، آن قدر به این مهم اصرار داشتند که در کشور مصر، همایش تقریب مذاهب برگزار کردند و 50تن از عالمان سرشناس اهل تسنن را به آن فراخواندند.

*ماجرای شیخ شلتوت و فتوای تاریخی او

اصرار روی همین اعتقادات آیت الله العظمی بروجردی(ره) بود که باعث شد شیخ شلتوت که بنیان گذار دانشگاه الازهر مصر است، فتوایی تاریخی را مبنی بر این که “عمل کردن به قول ائمه اطهار(ع) مجزی است”، را صادر کند و بر مقبولیت عمل شیعیان صحه بگذارد.

آیت الله العظمی بروجردی(ره)، هنوز هم در کشور مصر و دانشگاه الازهر مصر بسیار مقام والایی دارد، چرا که آن ها فریفته شخصیت ایشان شده اند و حتی کتاب هایی را نیز در این زمینه نوشته اند.

تمام این ها نشان از این دارد که افق دید آیت الله العظمی بروجردی(ره)، بسیار جلوتر از زمان خودش بود؛

البته باید گفت با این که ایشان تأکید بسیار زیادی روی بحث تقریب مذاهب داشتند، اما از نظر توسل کسی به پای ایشان نمی رسید.

*جایگاه معظم له نزد علمای اهل سنت

در کنگره شیخ شلتوت که در دانشگاه الازهر مصر برگزار شد، این قدر که آن ها از آیت الله العظمی بروجری(ره) تعریف و تمجید نمودند، شیعیان تا کنون تعریف نکرده اند.

*نظام حوزه را متحول کردند

ایشان با اعتقادي كه به ضرورت تحول در حوزه داشتند، حوزه علمیه قم را نظام مند کرد و از سوی دیگر نیز نظام تبلیغات دین و نحوه صحیح آن را تبیین نمودند.

مرحوم آیت الله العظمی بروجری(ره)، چالش های تبلیغ را فهمیده بود؛ مبلغین را برای نقاط مختلف کشور اعزام می کردند و حتی دغدغه تبلیغات خارج از کشور را داشتند که در این مورد عمر شريفشان کفاف لازم را نداد تا این بخش را نیز از نظر خویش تقویت کنند، اما در همان سال های آخرین عمرشان، مسجدی در هامبورگ آلمان ساختند که امروزه قطب تبلیغ شیعه و نماد تشیع در اروپاست و جزء آثار تاریخی هامبورگ است که سالانه حدود 250هزار نفر بازدید کننده دارد. در آمریکا و انگلیس نیز محلی را برای شیعیان بنیان گذاشت که با رحلت ایشان، به سرانجام نرسید.

*اهتمام جدی به نشر آثار شیعی

نکته دیگری که می توان از زندگانی آیت الله العظمی بروجری(ره)، به آن اشاره کرد، اهتمام جدی معظم له به نشر آثار شیعیان بود؛ در زمان ایشان بود که کتب شیعه رونق گرفت؛ چرا که کتاب های بسیاری چاپ شد و اصلا باید گفت که نهضت چاپ به برکت ایشان در حوزه علمیه قم اتفاق افتاد.

البته باید یادآوری کرد آن مرجع فقيد در طول 15سالی که در قم به عنوان مرجعیت مطلقه حضور داشتند، با وجودی که کتاب های بسیاری را چاپ کردند، اما کتاب های خود را هرگز چاپ نکردند؛ اهتمام ایشان بیش از همه به کتاب های قدمای شیعه بود.

*سیره سیاسی آیت الله العظمی بروجری(ره)

آیت الله العظمی بروجری(ره)، در روش سیاسی خود، دو اصل مهم داشتند؛ یکی این که به حفظ کیان حوزه اهتمام خاصی داشتند و تمام هم و غم خود را بر این امر مصروف می داشتند که حوزه در هیچ شرایطی لطمه نبیند؛ حاصل همین حساسیت ایشان، مراجعی است که امروزه حضور دارند؛ مراجع امروزی همگی از شاگردان ایشان هستند.

نکته دیگری که آیت الله العظمی بروجری(ره)، به آن توجه داشت این بود که تا مطلبی برای ایشان روشن نمی شد، آن را بیان نمی کردند؛ مثلا در جریان مجلس مؤسسان که امام خمینی(ره)، آیت الله محقق داماد و … امضاء کردند، آیت الله العظمی بروجری(ره)، فرمودند تا مطلبی برای من روشن نشود، وارد آن نمی شوم

*از وجوهات برای خود استفاده نمی کرد

ایشان حتی به فرزندان خویش، هم از بیت المال نمی دادند؛ یک بار که پدر خود من که فرزند آیت الله العظمی بروجری(ره)، بود، به ایشان گفت که به من پول دهید تا کتاب شرح منظومه را خریداری کنم، معظم له به پدرم گفتند، شهریه ات را بگیر، آن وقت کتاب را خریداری کن، من چیز زیادی ندارم به تو بدهم.

*علاوه بر فقه و اصول در ادبیات سرآمد بود

آیت الله العظمی بروجری(ره)، علاوه بر فقه و اصول در ادبیات فارسی و ادبیات عرب تبحر خاصی داشتند؛ ایشان اولین کسی بودند که به عروة الوثقی حاشیه زدند و امروزه هم اگر کسی بخواهد به کتاب عروة الوثقی حاشیه بزند نمی تواند ادعا کند که به حاشیه آیت الله العظمی بروجری(ره)، بی نیاز است.

*در فقه و اصول صاحب مکتب بود

آیت الله العظمی بروجری(ره)، در فقه و اصول علاوه بر آن که بسیار تبحر داشتند، صاحب نظر بوده و اصلا مکتب خاصی داشتند؛ ایشان سبک شناسی خاصی نیز در رجال داشتند.

ادبیات آیت الله العظمی بروجری(ره)، در فقه، ادبیاتی تطبیقی بود؛ یعنی معتقد بودند که فقه شیعه بازخوردی از فتاوای اهل سنت است؛ به طوری که دائما می گفتند؛ کسی در فقه شیعه نمی تواند بگوید بی نیاز به فقه اهل سنت است.

آیت الله العظمی بروجری(ره)، برای هر مسئله فقهی پرونده ای خاص تشکیل می دادند و به آراء و نظریات گذشتگان بسیار اهمیت می دادند.

*فعالیت های مؤسسه آیت الله العظمی بروجری(ره)

این مؤسسه برای حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی بروجری(ره)، تشکیل شده است و تصمیم دارد در آینده فعالیت های خود را گسترده تر از وضع فعلی کند.

تا کنون توسط این مؤسسه کتاب هایی منتسب به آیت الله العظمی بروجری(ره)، به چاپ رسیده است؛ دو جلد استفتائات، جامع الاحادیث شیعه، کتاب احیا و 12جلد اسانید کافی، نمونه هایی از آن هاست.

این مؤسسه در صدد آن است که کتاب های آیت الله العظمی بروجری(ره)، را به شیوه ای امروزی ویرایش کرده و آن را به جامعه عرضه کند.هم اکنون نیز 18جلد کتاب رجالی ایشان، آماده چاپ است.

*شمه ای از زندگانی آیت الله العظمی بروجردی(ره) از زبان نوه اش

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره)، در سال 1292 هجری قمری در بروجرد، متولد شدند و پس از آن که هشت سال در بروجرد دروس مقدماتی را گذراندند، در سال 1310هجری قمری، به اصفهان می روند و در حوزه علمیه اصفهان مشغول تحصیل می شوند.

حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره)، در حوزه علمیه اصفهان آن روز که مرکزی بسیار سطح بالا از نظر علمی بود، از محضر اساتید به نام و توانمندی مانند مرحوم کلباسی، و در حکمت و فلسفه از مرحوم کاشی و مرحوم جهانگیرخان قشقایی، بهره بردند.

این مرجع بزرگ جهان تشیع، در 28سالگی، عازم حوزه علمیه نجف شد؛ با ورود آیت الله العظمی بروجردی(ره)، در سال 1320به حوزه علمیه نجف، ایشان در درس مرحوم آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی شرکت کرده و از آن ها بهره بردند.

مرحوم آخوند خراسانی(ره)، به دو تن از شاگردان خویش، بیش از دیگران اهتمام داشت، که یکی از آن ها مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و دیگری مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره)، بود؛ آخوند خراسانی(ره)، در بین شاگردان پیش بینی کرده بودند که مکتب تشیع در آینده روی دستان آیت الله العظمی بروجردی(ره) و مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی، خواهد بود.

در سال 1329قمری، آیت الله العظمی بروجردی(ره) به بروجرد برمی گردند تا این که کسالتی به سراغ ایشان می آید و مجبور می شوند برای مداوا به تهران رفته و در بیمارستانی بستری شوند.

در دورانی که ایشان در بیمارستان بستری بودند، امام خمینی(ره)، عده ای از بزرگان قم را به بیمارستان محل مداوای آیت الله العظمی بروجردی(ره) آوردند و از ایشان خواستند که به قم آمده و حوزه علمیه قم را رونق ببخشند؛ بنابر این می توان گفت که امام خمینی(ره)، از جمله کسانی بودند که از عاملان اصلی آمدن آیت الله العظمی بروجردی(ره) به قم شدند.

این بود که در سال 1364قمری، آیت الله العظمی بروجردی(ره) به قم آمدند و 15سال مرجعیت مطلقه جهان تشیع بودند.

آیت الله العظمی بروجردی(ره) در نهایت در 10شوال 1380هجری قمری مطابق با 10فروردین سال 1340شمسی، رحلت کردند.

 

 

 

پاسخی بگذارید