مسأله 651- غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است:
1ـ غسل جمعه؛ و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزدیك ظهر به جا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نیت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نكند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به جا آورد. و كسی كه میترسد در روز جمعه آب پیدا نكند میتواند روز پنجشنبه یا شب جمعه غسل را انجام دهد، و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید:
«اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنِی مِنَ التّوّابینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرینَ»
2ـ غسل شب اوّل ماه رمضان و تمام شبهای طاق مثل شب سوم و پنجم و هفتم، ولی از شب بیست و یكم مستحب است همه شب غسل كند، و برای غسل شب اوّل، پانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بیست و یكم، بیست و سوم، بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و نهم بیشتر سفارش شده است.
و وقت غسل شبهای ماه رمضان تمام شب است، و بهتر است مقارن غروب به جا آورده شود، ولی از شب بیست و یكم تا آخر ماه بهتر است غسل را بین نماز مغرب و عشا به جا آورد. و نیز مستحب است در شب بیست و سوم غیر از غسل اوّلِ شب، یك غسل هم در آخر شب انجام دهد.
3ـ غسل روز عید فطر و عید قربان، و وقت آن از اذان صبح است تا غروب، و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد.
4ـ غسل شب عید فطر، و وقت آن از اوّل مغرب است تا اذان صبح، و بهتر است در اوّل شب به جا آورده شود.
5ـ غسل روز هشتم و نهم ذیحجّه، و در روز نهم بهتر است آن را نزدیك ظهر به جا آورد.
6ـ غسل روز اوّل و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
7ـ غسل روز عید غدیر، و بهتر است پیش از ظهر آن را انجام دهند.
8ـ غسل روز بیست و چهارم ذیحجّه.
9ـ غسل روز عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذی العقده.
10ـ غسل دادن بچهای كه تازه به دنیا آمده است.
11ـ غسل زنی كه برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال كرده است.
12ـ غسل كسی كه در حال مستی خوابیده.
13ـ غسل كسی كه جایی از بدنش را به بدن میتی كه غسل دادهاند رسانده.
14ـ غسل كسی كه در موقع گرفتنِ خورشید و ماه نماز آیات را عمدا نخوانده، در صورتی كه تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
15ـ غسل كسی كه برای تماشای دار آویخته رفته و آن را دیده باشد، ولی اگر اتفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش بیفتد، یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نیست.
مسأله 652- پیش از داخل شدن در حرم مكه، شهر مكه، مسجدالحرام، خانۀ كعبه، حرم مدینه، شهر مدینه، و مسجد پیغمبر و حرم امامان) علیهم السلام)، مستحب است انسان غسل كند، و اگر در یك روز چند مرتبه مشرّف شود، یك غسل كافی است، و كسی كه میخواهد در یك روز داخل حرم مكه و مسجدالحرام و خانۀ كعبه شود، اگر به نیت همه یك غسل كند كافی است. و نیز اگر در یك روز بخواهد داخل حرم مدینه و شهر مدینه و مسجد پیغمبر / شود، یك غسل برای همه كفایت میكند، و برای زیارت پیغمبر و امامان از دور یا نزدیك، و برای حاجت خواستن از خداوند عالم. و همچنین برای توبه و نشاط به جهت عبادت، و برای سفر رفتن خصوصاً سفر زیارت حضرت سیدالشّهدا(ع)، مستحب است انسان غسل كند، و اگر یكی از غسلهایی را كه در این مسأله گفته شد به جا آورد و بعد كاری كه وضو را باطل مینماید، مثلاً بخوابد غسل او باطل میشود و مستحب است دوباره غسل را به جا آورد.
مسأله 653- انسان نمیتواند با غسل مستحبی، كاری كه مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد.
مسأله 654- اگر چند غسل بر كسی مستحب باشد، و به نیت همه یك غسل به جا آورد كافی است.