فصل سوّم : نماز طواف

 

 

 

فصل سیّم در نماز طوافست بدانکه واجبست بعد از طواف عمره دو رکعت نماز طواف مثل نماز صبح و واجب است که آنها را در نزد مقام حضرت ابراهیم به جا آورد و احوط مبادرت به اتیان آن است بعد از طواف و احوط آنست که در پشت مقام به جا آورد و با عدم تمکّن و بعد مفرط که نزد مقام صدق نکند در یکی از دو جانب آن به جا آورد و اگر آنهم ممکن نباشد مراعات می کند الاقرب فاالاقرب به سوی خلف مقام و دو جانب آن را و احوط اعادۀ نماز است اگر متمکّن شود از آن در پشت مقام تا آخر تنگی وقت آن، و امّا طواف مستحبّ پس نماز او را در همه مسجد می توان کرد اختیاراً بلکه گفته اند که ترک می توان کرد عمداً (مسئله1) و اگر کسی این نماز(1) را فراموش کند هر وقت که متذکّر شود به جا آورد در مقام و اگر در مقام ممکن نشود در سایر مواضع مسجد الاقرب فاالأقرب به مقام و ظاهر این است که اعادۀ آنچه به جا آورده از سعی و غیره لازم نباشد اگر چه احوط اعادۀ ان است و بعضی متفرّع کرده اند بر اعتبار ترتیب ما بین نماز طواف و ما بین افعال لاحقه آنکه کسی که واجبات نماز را از قرائت و غیرها نداند عمرۀ او باطل است و هم چنین حجّ او پس بری الذمّه نخواهد شد از حجّةالاسلام لهذا بر مکلّف لازم است در جمیع اوقات خصوصاً در وقت ارادۀ حجّ بیت الله الحرام به تصحیح نماز خود و اگر ممکن شود نماز طواف را در مقام به جماعت کند ولی در اکتفا کردن به جماعت اشکال است و احوط ایتان به فرادا است نیز(مسئله2)  و اگر دشوار باشد از برای شخص ناسی برگشتن به مسجد پس به جا بیاورد آن را در هر مکانی که متذکّر شود هر چند در بلد دیگر بوده باشد و احوط آن است که برگردد به حرم اگر دشوار نباشد و آن را به جا آورد و بعضی در صورت تعذّر برگشتن به مقام استنابه را الازم دانسته اند بنابر این احوط جمع است میانۀ قضای آن در هر جا که متذکّر شود و گرفتن نایب که آن را در مقام به جا آورد و اگر به میرد واجب است بر ولیّ قضاء مثل باقی نمازی که از میّت فوت شده و مستحبّ است در نماز طواف آنکه در رکعت اوّل بعد از حمد سورۀ توحید و در رکعت دوم سورۀ جحد بخواند و چون از نماز فارغ شود حمد و ثنای الهی به جا آورد و صلوات بر محمّد و آل محمد بفرستد و طلب قبول از خداوند عالم نماید و بگوید«أللّهُمّ تَقَبّلْ مِنّي وَلا تَجْعَلْهُ آخِرُ الْعَهْدِ مِنّي. ألْحَمْدُ للّهِ بمَحامِدِهِ كُلّها عَلى‏ نَعْمائِهِ كُلّها حَتى‏ يَنْتَهِي الْحَمْدُ إلى‏ ما يُحِبّ وَيَرْضى‏، أللّهُمّ صَلّ عَلى‏ مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ وَتَقَبّلْ مِنّي وَطَهّرْ قَلْبِي وَزَكّ عَمَلي».

و در بعض رواياتست آنكه بگويد:«أللّهُمّ ارْحَمْنِي بِطاعَتي اِيّاكَ وَطاعَتي رَسُولِكَ (ص) أللّهُمّ جَنّبْنِي أنْ أتَعَدّى‏ حُدُودَكَ وَاجْعَلْنِي مِمّنْ يُحِبّكَ وَيُحِبّ رَسُولَكَ (ص)وَمَلائِكَتَكَ وَعِبادَكَ الْصّالِحِينَ».

پس به سجده رود و بگوید«سَجَدَ لَكَ وَجهِي تَعَبّداً وَرِقّاً لا إلهَ إلّا أنْتَ حَقّاً حَقّاً الأوّلُ قَبْلَ كُلّ شَي‏ءٍ وَالْآخِرُ بَعْدَ كُلّ شَي‏ءٍ وَهاأنَاذا بَيْنَ يَدَيْكَ ناصِيَتي بِيَدِكَ فاغْفِرْ لي إنّهُ لا يَغْفِرُ الذّنْبَ الْعَظيمَ غَيْرُكَ فَاغْفِرْ لِي فإنّي مُقِرّ بِذُنُوبي عَلى‏ نَفْسي وَلا يَدْفَعُ الذّنْبَ الْعَظِيمَ غَيْرُكَ فاغفر لی».

 

……………………………………………………………………………………………………………………..

1 – یعنی در طواف فریضه ح طبا

 

 

 

پاسخی بگذارید