حوزه علميه قم و كتاب ‏هاى خطى

 

 

 

بى شك حوزه علميه قم در چند دهه اخير به عنوان پايگاه جهان تشيع شناخته شده است. اين مركز بزرگ علمى و تحقيقى منشا بركات و خدمات فراوانى بوده و هست. يكى از اين خدمات مهم، جمع‏آورى نسخ خطى نفيس و با ارزش در كتابخانه‏هاى متعدد حوزه و بيوت علما است.

تاكنون فهرست نسخ خطى برخى از اين كتابخانه‏ها چاپ شده است. يكى از اين فهرست‏ها، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم است كه توسط آيت‏الله استادى به زيور طبع آراسته شده است. آيت‏الله استادى در مقدمه اين فهرست، مطالبى را درباره فهرست‏هاى چاپ شده كتابخانه‏هاى حوزه علميه و بيوت علما بيان داشته‏اند، به جهت اهميت آن و استفاده خوانندگان مجله پيام حوزه، اين مقدمه با مختصر تصرفى ياد مى‏شود.

حوزه علميه قم در سال 1340 هجرى با ورود مرحوم آيت‏الله‏العظمى حاج شيخ عبدالكريم يزدى حائرى پايه گذارى شد و تا سال رحلت آن مرحوم (1355ق) به رشد كيفى و كمى خود ادامه داد. از سال 1355ق تا 1365 ق آيات عظام مرحوم حاج سيد محمد تقى خوانسارى، مرحوم حاج سيد صدرالدين صدر و مرحوم حاج سيد محمد حجت اداره اين حوزه بزرگ را به عهده داشتند و تا آن‏جا كه توانستند در اين راه كوشش كرده و با تحمل مشكلات فراوان، موجبات گسترش اين مهد علم و تقوى را فراهم آوردند. – رحمة‏الله عليهم اجمعين –

در سال 1365 ق با ورود مرحوم آيت‏الله‏العظمى حاج آقا حسين بروجردى حوزه جلوه ديگرى پيدا كرد و با تمركز مرجعيت‏شيعه در اين حوه روز به روز بر عظمت و گستردگى آن افزوده شد تا آن‏جا كه هنگام رحلت آن مرحوم چند هزار نفر در اين حوزه مشغول تحصيل و تدريس و تحقيق بودند و بحمدالله از آن روز تا اين تاريخ هم در ظل عنايات حضرت ولى‏عصر – عجل‏الله تعالى فرجه‏الشريف – و به زعامت مراجع تقليد و به خصوص آيت‏الله العظمى امام خمينى دامت‏بركاتهم به سير تكاملى خود ادامه داده است، اميدواريم با گسترش اسلام در صحنه جهان، اين حوزه مباركه بتواند وظيفه‏اى را كه به عهده دارد (يعنى تبليغ اسلام واقعى به جهان) به بهترين وجه انجام دهد. ان‏شاءالله.

حوزه علميه قم و كتاب ‏هاى خطى

شكى نيست كه بخش عظيمى از ميراث فرهنگى مسلمين نسخه‏هاى خطى كتاب‏هاى اسلامى است كه از زمان‏هاى دور و نزديك براى ما به يادگار مانده است.

متاسفانه در اثر بى‏توجهى مسلمانان و يغماگرى بيگانگان، تعداد بى‏شمارى از اين آثار پر ارزش با ثمن بخس و يا مفت و مجانى به كشورهاى غرب و شرق منتقل شده است.

با اين حال نسخه‏هاى خطى كه در ايران و كشورهاى اسلامى باقى مانده كم نيست و قسمت زيادى از آن‏ها فهرست‏شده است.

حوزه علميه قم از آغاز تاسيس (يعنى هشتاد و دو سال پيش) تا كنون يكى از مراكزى است كه خوشبختانه توانسته است هزاران نسخه خطى نفيس را جذب و در كنار كتابخانه‏هاى عمومى و خصوصى نگاهدارى و در اختيار محققان و نويسندگان قرار دهد.

طبيعى است كه اين نسخه‏ها همانند نسخه‏هاى ساير كتابخانه‏هاى ايران و دنيا نياز به فهرست دارد تا راهنماى اهل تحقيق به كم و كيف اين نسخه‏ها باشد.

كارهاى انجام شده

1. كتابخانه آيت‏الله العظمى مرعشى نجفى بيش از سى هزار نسخه خطى دارد. كه بيش از ده هزار نسخه آن توسط دانشمند معظم جناب آقاى حسينى اشكورى فهرست و در بيست و چند جلد چاپ شده است. توفيق كتابخانه را براى اتمام اين كار از خداى منان خواستاريم.

2. كتابخانه آستانه حضرت معصومه‏عليها السلام حدود هزار و دويست نسخه خطى دارد كه فهرست آن توسط دانشمند محترم آقاى دانش‏پژوه و ديگران تنظيم و در سه جلد چاپ شده است.

3. كتابخانه مدرسه رضويه حدود صد نسخه خطى دارد كه فهرست آن توسط دانشمند محترم جناب آقاى مدرسى طباطبايى تنظيم و در كتاب آشنايى با چند نسخه خطى چاپ شده است.

4. كتابخانه مدرسه فيضيه دو هزار و دويست نسخه خطى دارد كه توسط اين‏جانب در سه بخش فهرست‏شده و در دو مجلد به چاپ رسيده است.

5. كتابخانه مدرسه حجتيه هفتصد و بيست نسخه خطى دارد كه توسط اين‏جانب فهرست‏شده و در يك جلد چاپ شده است.

6. كتابخانه آيت‏الله‏العظمى گلپايگانى چند هزار نسخه خطى دارد كه چهارصد نسخه آن توسط آقاى حسينى اشكورى و دوهزار نسخه آن توسط اين‏جانب فهرست‏شده و در سه جلد چاپ شده است. و نيز فهرست اجمالى همه نسخه‏ها توسط آقاى عرب‏زاده تهيه و در يك جلد چاپ شده است.

7. كتابخانه مرحوم آيت‏الله حاج سيد احمد زنجانى حدود صد و پنجاه نسخه خطى دارد كه توسط اين‏جانب و جناب آقاى مدرسى طباطبايى فهرست و در كتاب آشنايى با چند نسخه خطى چاپ شده است.

8. كتابخانه مرحوم آيت‏الله حجت صد و بيست و پنج نسخه خطى دارد، كه توسط اين‏جانب فهرست‏شده و در شماره دهم مجله نورعلم (قم) چاپ شده است.

9. فهرست صد و شصت نسخه خطى كه در كتابخانه شخصى بنده بود و بعد به كتابخانه آيت‏الله مرعشى منتقل شد)، توسط اين‏جانب تنظيم و در يك جلد چاپ شد.

10. چهارصد و هشتاد نسخه خطى كتابخانه مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى حاج سيدمحمدرضا طبسى حائرى توسط اين‏جانب فهرست‏شده و در شماره 13 مجله نورعلم چاپ شد.

11. كتابخانه مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين حاج شيخ على خوانسارى غفارى حدود صد و پنجاه نسخه خطى دارد كه فهرست آن توسط اين‏جانب تهيه شده. (1)

به اين ترتيب تا كنون با اين فهرست كتابخانه مسجد اعظم بيش از بيست هزار نسخه از كتاب‏هاى خطى حوزه علميه قم هرست‏شده است.

اميد است‏به همت كسانى كه با اين رشته آشنايى دارند، بقيه نسخه‏هاى خطى موجود در كتابخانه‏هاى عمومى و خصوصى حوزه علميه قم فهرست‏شود تا بيش از پيش مورد استفاده اهل تحقيق قرار گيرد.

كتابخانه مسجد اعظم قم

يكى از خدماتى كه مرحوم آيت‏الله‏العظمى بروجردى به حوزه علميه قم كرد، تاسيس كتابخانه مسجد اعظم قم است.

اين كتابخانه در سال 1380 ق (چند روز پس از رحلت آن مرحوم) افتتاح و از آن تاريخ تا امروز همواره مورد استفاده فضلا و طلاب بوده است.

كتاب‏هاى اوليه اين كتابخانه توسط آن مرحوم اهدا شده بود و روز به روز به تعداد آن‏ها افزوده شد تا امروز كه بالغ بر شصت هزار كتاب (كه حدود چهارهزار جلد آن خطى مى‏باشد) است.

در اين‏جا لازم است‏براى مرحوم آيت‏الله حاج آقا محمد مقدس اصفهانى (متوفاى سال 1378 ق و مؤلف كتاب ارزنده «الاوائل‏» كه پس از در گذشت ايشان با زحمات حجة‏الاسلام والمسلمين حضرت آقاى حاج سيد محمدعلى روضاتى تنظيم و منتشر شد) و استادمان مرحوم آية‏الله حاج آقا حسن فريد محسنى اراكى (متوفاى سال 1391 ق و مؤلف تفسير سوره حمد كه پس از درگذشت ايشان توسط اين‏جانب تنظيم و منتشر شد) و مرحوم حاج محمد رمضانى (مصحح مثنوى رومى معروف به مثنوى خاور و مؤسس كتابخانه و كتابفروشى كلاله خاور تهران) كه قسمت زيادى از كتاب‏هاى اين كتابخانه توسط اين بزرگواران اهدا شده است، طلب مغفرت نماييم.

كتاب‏هاى مرحوم حاج آقا محمد مقدس حدود دوهزار جلد چاپى و خطى بود كه طبق وصيت ايشان توسط مرحوم آيت‏الله العظمى بروجردى به اين كتابخانه منتقل شد.

كتاب‏هاى مرحوم حاج آقا حسن فريد حدود دو هزار جلد چاپى نفيس بود كه طبق وصيت ايشان به اين كتابخانه منتقل و كتاب‏هاى خطى ايشان حسب‏الوصيه بايد به كتابخانه آستان قدس رضوى منتقل شده باشد.

كتاب‏هاى مرحوم حاج محمد رمضانى حدود چهل هزار جلد مى‏باشد كه حدود دو هزار جلد آن خطى است.

آن مرحوم در اواخر عمر در قم منزلى اجاره و اين كتاب‏ها را به آن‏جا منتقل نمود و بسيار مايل بود كه كتابخانه‏اى به نام امام زمان‏عليه السلام تاسيس و از خود به يادگار بگذارد اما اجل مهلت نداد و به اين كار موفق نگرديد.

پس از درگذشت او با كوشش و عنايت مرحوم حجة‏الاسلام جناب آقاى حاج آقا مهدى آيت‏الله‏زاده گلپايگانى و ديگران، ورثه مرحوم رمضانى كتاب‏ها را به اين كتابخانه منتقل و روح پدر را از خود شان شاد نمودند.

تنظيم فهرست كتابخانه مسجد اعظم

حجة‏الاسلام والمسلمين آقاى حاج ميرزا ابوالقاسم دانش آشتيانى كه بدو تاسيس اين كتابخانه اداره آن را به عهده داشته‏اند از آغاز به اين فكر بوده‏اند كه براى كتاب‏ها فهرست‏هايى تنظيم شود و در اين راه موفقيت‏هاى زيادى هم به‏دست آورده‏اند.

درمورد نسخه‏هاى خطى اين كتابخانه كارهاى ارزنده‏اى انجام شده بود. (2) و قسمت زيادى از نسخه‏ها مورد بررسى و تحقيق و شناسايى قرار گرفته بود، ولى در هر حال فهرستى منظم و فراگير نداشت.

و بالاخره تكميل اين خدمت‏به عهده اين‏جانب قرار گرفت. حدود يكسال قسمت قابل ملاحظه‏اى از وقتم را به اين كار اختصاص دادم در نتيجه فهرستى كه از نظر شما مى‏گذرد تنظيم شد.

در اين‏جا لازم است از آقايان: شيخ احمد آل اسحاق و محمدى آشتيانى و مهدوى و موسوى كارمندان كتابخانه كه در اين مدت زحمات ما را تحمل كردند، سپاسگزارى نمايم.

البته بايد اعتراف كنم كه چون در اثر مشاغل فراوان، در پايان كار نتوانستم درخود كتابخانه به كار ادامه دهم و نسخه‏ها را بار ديگر از نظر بگذرانم، معرفى برخى مجموعه‏ها ناقص مانده است.

اميد است اين نقص در آينده برطرف گردد تا كتاب‏هاى خطى اين كتابخانه بيش‏تر مورد استفاده قرار گيرد (3) . بمنه و كرمه

پى‏نوشت:

1) اين فهرست در مجله نورعلم، شماره 16، ص 101 چاپ شده است.

2) مرحوم حاج ميرزا حسن آشتيانى عموزاده آقاى حاج ميرزا ابوالقاسم آشتيانى، و حجة‏الاسلام جناب آقاى شيخ محمدتقى دانش – آقازاده ايشان – و دانشمند محترم جناب آقاى سيد حسين مدرسى طباطبايى‏و مرحوم حاج محمد رمضانى و حجة‏الاسلام جناب آقاى شيخ عبدالغنى مهدوى همدانى در مورد شناسايى اين نسخه‏ها زحماتى كشيده بودند كه از ياد داشت‏هاى ايشان استفاده كامل شد و در حقيقت‏بخش عمده زحمت تنظيم اين فهرست را آن سروران انجام داده بودند.

3) لازم مى‏دانم ضمن طلب مغفرت براى آيت‏الله‏زاده بروجردى مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين حاج سيد محمد حسن بروجردى متولى مسجد اعظم از آقازاده ايشان حجة‏الاسلام حاج سيدمحمد صادق بروجردى و حجة‏الاسلام والمسلمين جناب آقاى حاج ميرزا ابوالقاسم دانش آشتيانى و آيت‏الله جناب آقاى حاج سيد محمد باقر موحد ابطحى كه در اين كار مشوق اين بنده بوده صميمانه سپاسگزارى نمايم.

نظرى بر فهرست نسخه‏هاى خطى

كتابخانه مسجد اعظم

على صدرايى خويى

فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم، يكى از فهارسى است كه در سال‏هاى آغازين پس از انقلاب اسلامى به نگارش درآمد. نوشته حاضر نظرى دارد بر آن فهرست و آثار ديگر مؤلف آن در اين زمينه، و نيز فهارسى كه تاكنون توسط حوزويان قم نگاشته شده است و در پايان اصلاحات و مستدركاتى كه نويسنده در اثناى مطالعه بر اين فهرست‏يادداشت نموده درج مى‏شود.

مؤلف

مؤلف اين اثر استاد محترم حضرت آيت‏الله استادى هستند. معظم‏له از اساتيدى هستند كه بيش‏تر عمر پربار خود را صرف تحقيق و نشر معارف اسلامى و پاس‏داشت‏ياد بزرگان دين سپرى كرده است. يكى از عرصه‏هايى كه ايشان در آن زحمت كشيده و آثارى را خلق نموده‏اند، فهرست نسخه‏هاى خطى است. آثارى كه از ايشان تاكنون در اين زمينه منتشر شده به ترتيب تاريخ انتشار عبارتند از:

سال 1354 ش، فهرست نسخه‏هاى كتابخانه مدرسه حجتيه قم. (720 نسخه)

سال 1354 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه فيضيه قم، ج‏1 و 2. (2500 نسخه)

سال 1354 ش، صد و شصت نسخه از يك كتابخانه شخصى. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه معظم‏له است، كه به كتابخانه آيت‏الله مرعشى منتقل شده است.

سال 1355 ش، آشنايى با چند نسخه خطى، با همكارى حسين مدرسى طباطبايى، شامل: فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه چهل ستون (220 نسخه) فهرست كتابخانه‏هاى شخصى: آيت‏الله زنجانى (146 نسخه)، آيت‏الله سيدمهدى روحانى (15 نسخه)، مهدى لاجوردى قمى. (40 نسخه)

سال 1357 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه عمومى آيت‏الله گلپايگانى، ج 2 و 3. (حدود 2000 نسخه)

سال 1364 ش، چهارصد و هشتاد نسخه خطى كتابخانه مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين طبسى حائرى، منتشر شده در مجله نور علم، سال دوم، شماره 2.

سال 1364 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه سيدمحمد حجت كوه‏كمرى، منتشر شده در مجله نور علم، شماره 10. (125 نسخه)

سال 1365 ش، يكصد و پنجاه نسخه خطى كتابخانه مرحوم حجة‏الاسلام حاج شيخ على خوانسارى، منتشر شده در مجله نور علم، سال 2، شماره 4. (150 نسخه)

سال 1365 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم قم. (3955 نسخه)

سال 1372 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه عمومى آيت‏الله‏العظمى گلپايگانى، منتشر شده در مجله نور علم، سال پنجم، شماره 4 و 5. (حدود 1500 نسخه)

سال 1373 ش، فهرست هزار و پانصد نسخه خطى اهدايى مقام معظم رهبرى، حضرت آيت‏الله خامنه‏اى «مدظله‏العالى‏» به كتابخانه آستان قدس رضوى.

سال 1373 ش، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه امام زاده هلال آران كاشان، منتشر شده در مجله وقف، ميراث جاويدان، سال اول، شماره 3. (210 نسخه)

بدون تاريخ، فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه مروى تهران (1050 نسخه)

طبق آمار مذكور، معظم‏له تاكنون حدود پانزده هزار نسخه خطى را فهرست و منتشر كرده است.

لازم به ذكر است اين آمار فقط بر اساس كتاب «گنجينه‏هاى دست نويس‏هاى اسلامى در ايران‏» و مقدمه فهرست كتابخانه مسجد اعظم، تنظيم شده است.

حوزه علميه قم و كتاب‏هاى خطى

مؤلف محترم در مقدمه فهرست، ذيل اين عنوان، ليستى از فهارسى كه تا آن زمان (بهمن 1364) براى نسخ خطى حوزه علميه قم نوشته شده آورده كه بر اين اساس تا آن زمان در قم 15344 نسخه خطى در 19 كتاب مستقل و سه مقاله، در مجلات منتشر شده است.

اما فهارسى كه بعد از آن تاريخ براى نسخه‏هاى خطى در قم منتشر شده بر سه بخش است، بدين ترتيب:

الف) فهارسى كه براى كتابخانه‏هاى قم نوشته و منتشر شده است

1 – كتابخانه آيت‏الله‏العظمى مرعشى نجفى، از جلد 12 تا 28 شامل 6400 نسخه.

2 – كتابخانه آستانه حضرت معصومه‏عليها السلام 2 جلد فهرست‏براى 763 نسخه‏اى كه بعد از فهرست مرحوم دانش پژوه به كتابخانه افزوده شده است.

3 – كتابخانه حضرت آيت‏الله‏العظمى گلپايگانى، فهرست‏سرور گرامى آقاى عرب زاده، شامل 10352 نسخه.

4 – كتابخانه قائينى حدود 342 نسخه، منتشر شده در تراثنا، شماره 49 تا 52.

5 – فهرست كتب خطى كتابخانه سيدمحمد حجت كوهكمرى. (125 نسخه)

6 – مكتبة العلامة الطباطبائى. (50 نسخه) منتشر در تراثنا، سال 2، ش 2 و 3.

7 – فهرست نسخه‏هاى عكسى كتابخانه عمومى حضرت آيت‏الله‏العظمى مرعشى نجفى. شامل 1000 نسخه.

8 – فهرست نسخه‏هاى خطى مركز احياى ميراث اسلامى، ج‏1. (400 نسخه)

9 – فهرست نسخه‏هاى عكسى مركز احياى ميراث اسلامى ج‏1. (400نسخه)

10 – مخطوطات مكتبة الحاج هدايتى، تراثنا، سال 1، شماره 3. (300 نسخه) كه مجموع نسخه‏هاى معرفى شده در اين فهارس حدود 20000 نسخه مى‏باشد. كه حدود پنج هزار نسخه آن پيش‏تر هم فهرست‏شده، بوده است.

ب) فهارس منتشر نشده

اين فهارس اغلب توسط فهرست نگاران تهيه و به صورت تفصيلى نوشته شده، ولى تاكنون بر اثر كمبود امكانات، منتشر نشده‏اند.

اين فهارس برخى همان نسخه‏هايى هستند كه قبلا فهرست اجمالى براى آن‏ها منتشر شده بود، ولى در اين فهارس با دقت، فهرست تفصيلى تهيه شده است. نام آن‏ها تا آن‏جا كه نويسنده اطلاع پيدا كرده عبارتند از:

1 – فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه دفتر تبليغات اسلامى، شامل 800 نسخه خطى و 400 نسخه عكسى كه فهرست نسخه‏هاى خطى آن در دو جلد تهيه و آماده چاپ است.

2 – فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه آيت‏الله طبسى حائرى، شامل 790 نسخه.

3 – فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه حضرت آيت‏الله‏العظمى گلپايگانى، تمامى نسخه‏هاى اين كتابخانه از اول تا آخر فهرست‏شده و شامل 7500 نسخه خطى و 1500 نسخه مدرسه حجازى‏ها است كه در آن كتابخانه نگه‏دارى مى‏شود. فهرست آن حدود ده جلد خواهد شد.

4 – كتابخانه آيت‏الله‏العظمى مرعشى نجفى، فهرست ج 29 و 30 (شامل 800 نسخه) در حال چاپ است.

5 – فهرست مركز احياى ميراث اسلامى، ج‏2 و 3، نسخه‏هاى خطى و ج‏2 و 3، نسخه‏هاى عكسى. شامل 800 نسخه خطى و 800 نسخه عكسى. و فهرست نسخه‏هاى مرحوم محدث ارموى شامل حدود 3000 نسخه.

6 – فهرست مركز تحقيقات دارالحديث در دو جلد، نسخه‏هاى خطى 300 نسخه، نسخه‏هاى عكسى 500 نسخه.

7 – فهرست كتابخانه مسجد اعظم قم كه نسخه‏هاى اين كتابخانه نيز مجددا فهرست‏شده است.

ج) فهارسى كه كتابشناسان حوزه علميه قم براى كتابخانه‏هاى ديگر شهرها نوشته‏اند

با ظهور چند شخصيت‏برجسته در عرصه كتاب‏شناسى در حوزه علميه قم از جمله: استاد فقيد مرحوم سيدعبدالعزيز طباطبايى، استاد سيداحمد اشكورى و آيت‏الله استادى، اين رشته در قم رواج چشم‏گيرى در سال‏هاى اخير داشته و بيش از ده‏ها كتابشناس تربيت‏شدند.

اين كتابشناسان علاوه بر فهرست‏نويسى نسخه‏هاى خطى كتابخانه‏هاى قم اقدام به تهيه فهارسى براى نسخ خطى برخى كتابخانه‏هاى شهرهاى تهران، بابل، دامغان، سمنان، فردوس، مراغه، تبريز، خوى، كاشان و قزوين نموده‏اند كه برخى منتشر و قسمت زيادى منتشر نشده است.

فهرست كتابخانه مسجد اعظم

همان‏طور كه مؤلف محترم در مقدمه اين فهرست عنوان نموده، تهيه اين فهرست‏حدود يكسال طول كشيده تا اين كه در بهمن 1364 ش به پايان رسيد. در اين فهرست مجموعا 3955 نسخه معرفى شده است. 3300 نسخه آن تك نسخه‏اى و بقيه مجموعه هستند. اين فهرست‏به مناسبت‏بيست و ششمين سال رحلت‏حضرت آيت‏الله‏العظمى بروجردى از سوى كتابخانه مسجد اعظم قم در 728 صفحه به قطع وزيرى و با جلد شميز با شمارگان 1000 جلد منتشر شده است.

در پايان اين فهرست، رساله‏اى كه تاليف يكى از عموزادگان حضرت آيت‏الله‏العظمى بروجردى است در 28 صفحه به صورت افست از روى دستنويس، در شرح حال ايشان منتشر شده است كه جا دارد هم‏اكنون به صورت مستقل و با شكل مرغوب مجددا منتشر شود.

روش تنظيم فهرست

مؤلف محترم در تهيه اين فهرست نيز همان روش معمول خودشان را در پيش گرفته‏اند. بدين ترتيب كه نسخه‏هاى تكى را از مجموعه‏ها جدا نموده و فهرست تك نسخه‏اى‏ها را به صورت الفبايى عنوان كتاب و فهرست مجموعه‏ها را به ترتيب شماره مسلسل نسخه، معرفى كرده‏اند و در پايان، فهرست الفبايى عنوان كتاب‏ها براى تمامى نسخه‏هاى تكى و مجموعه‏اى تنظيم نموده‏اند.

روشن است انجام كارى بدين گستردگى در مدتى اندك و به وسيله يك نفر، زحمت و مشقت‏بسيار دارد و اهل فن خود بر اين مسئله واقفند. اما بايد در اين‏جا كاستى‏هاى اين كار ذكر شود تا آيندگان كه امكانات بيش‏تر و شرايط بهترى را در اختيار خواهند داشت، در رفع آن كوشا باشند.

اولين نقص اين گونه فهارس، عدم وجود فهرستى به ترتيب شماره مسلسل براى نسخه‏ها است. زيرا كنترل نسخه‏ها در مخزن به وسيله اين فهرست انجام مى‏گيرد. البته مى‏توان اين كار را به وسيله دفتر ثبت انجام داد، ولى متاسفانه اغلب كتابخانه‏ها فاقد چنين دفترى هستند. بدين ترتيت‏شاهد هستيم كه پس از فهرست و عدم‏امكان كنترل نسخه‏ها، برخى نسخه‏ها مفقود شده و فقط اسمشان در فهرست‏باقى مانده است.

دومين نقص مهم اين‏كه امكان الحاق فهارس نسخه‏هاى اضافه شده به كتابخانه امكان‏پذير نيست و به علت كم بودن نسخه‏هاى اضافه شده، فهرست آن‏ها به همان روش سابق صورت نمى‏گيرد.

نقص ديگر اين روش آن است كه نوعا اين روش به اين علت انتخاب مى‏شود كه نسخه‏هاى بيش‏ترى، در صفحات كم‏تر معرفى شود. براى نمونه مجموعه نسخ خطى كتابخانه مسجد اعظم كه 3955 نسخه است در 648 صفحه معرفى شده، در حالى كه اين تعداد نسخه در كتابخانه آيت‏الله‏العظمى مرعشى در 10 جلد و حدود 4000 صفحه معرفى شده است.

در اثر همين حجم فشرده اين نوع فهرست‏ها، قسمتى از اطلاعات مهم نسخه‏شناسى نسخه‏ها در فهرست درج نمى‏شود، مانند آغاز و انجام، تعداد برگ‏ها، تعداد سطور، طول و عرض، تملك‏ها و يادداشت‏هاى بزرگان علم و دانش در ظهر اين نسخه‏ها، همين امر موجب مجهول القدر بودن تعدادى از نسخه‏ها و شناخته نشدن برخى از نسخه‏هاى نفيس مى‏شود.

لذا به نظر مى‏رسد كه اكنون با گسترش امكانات، ضرورى است فهرست مجدد و تفصيلى اين نسخه‏ها تهيه شود و بر همين اساس نيز به پيشنهاد مؤلف محترم فهرست مجدد كتاب خانه و مسجد اعظم انجام شده است.

از ديگر نواقص اين فهرست‏ها، نبود فهرست اعلام در پايان آن است كه استفاده از آن را با دشوارى مواجه نموده است.

مستدركات و اصلاحات

نگارنده در مراجعاتى كه به فهرست مذكور داشته، يادداشت‏هايى را تهيه نموده كه برخى از آن‏ها در حكم مستدركات و برخى در حكم اطلاع جديد است كه در اين‏جا آن قسمت كه مى‏تواند مفيد باشد، نقل مى‏شود.

ص 33، انتقاديه، (ص 33)

اين نسخه همان رساله مجديه يا كشف الغرايب سينكى است كه نسخه‏اى ديگر از آن (كه تك نسخه‏اى بوده) در ص 518 همين فهرست (نسخه شماره 1475) در بخش مجموعه‏ها معرفى شده است.

بحرالفاظ (ص‏40)

قصيده معجزيه مؤلف، همان است كه بر دور صحن حرم مطهر حضرت معصومه‏عليها السلام درج شده و هر مصرع آن برابر با تاريخ ساخت صحن، يعنى 1218ق است.

بوستان خيال (ص 45)

اين كتاب به تصحيح سرور گرامى جناب شيخ محمدعلى كوشا در قم از سوى انتشارات نهاوندى در سال 1376 ش منتشر شده است.

بياض (ص 49 تا 51)

در ذيل اين عنوان 57 نسخه معرفى شده كه برخى با يك كلمه معرفى شده كه نياز به بررسى مجدد و دقيق دارند. همچنين در عنوان جنگ (ص 108) و عنوان دعا (ص 172) نسخه‏هايى با عبارات كوتاه معرفى شده كه نياز به معرفى مجدد دارند.

توضيح المقال، ملاعلى كنى (ص‏96)

اين كتاب از روى چند نسخه از جمله همين نسخه كتابخانه مسجد اعظم توسط آقاى محمدحسين موسوى تصحيح و از سوى مؤسسه دارالحديث در دست انتشار است.

جغرافياى مشاهد، سيدمحمدباقر خلخالى (ص 103)

نسخه ديگرى از رساله حاضر در دست است كه كوتاه‏تر از نسخه مسجد اعظم است و از آغاز تا پايان كتاب را شامل است و مؤلف شرح حال خود را در ذيل معرفى شهر خلخال، بيان نموده است. كتاب «جنات ثمانيه‏» مؤلف نيز تصحيح و در دست انتشار است. گويا مؤلف همان است كه منظومه تركى طنز وى به نام «ثعلبيه‏» مشهور است و در پايان آن خود را چنين معرفى مى‏كند:

فنون معرفتدن خاليم‏من

محمدباقر خلخاليم من

اين مثنوى بارها در تبريز و باكو به چاپ رسيده است.

جلاء القلوب (ص 106)

مؤلف اين اثر يحيى بن حسن حسينى است. او از دانشمندان اواخر عهد صفوى است و مخالف فلسفه بوده و معتقد است كه مردم را از طريق آيات و روايات بايد به سوى خدا دعوت كرد. كتاب ديگر وى توحيد نامه است كه نسخه‏اى از آن در كتابخانه آستانه حضرت معصومه‏عليها السلام موجود است (1) .

نسخه‏اى ديگر از كتاب «جلاء القلوب‏» در كتابخانه دانشگاه تهران به شماره 6846 موجود است.

خلاصه احوال بانوبيگم مخاطب به ممتاز (ص 165)

اين بانو همسر جهانگير، پادشاه هند و ملقب به ممتاز محل بود. او در جوانى وفات نموده و جهانگير شاه به ياد وى مقبره معروف تاج محل را در شهر آگره‏هند بر روى قبر وى ايجاد كرد كه امروزه از شاهكارهاى معمارى هند است. (2)

خمسه نوايى (ص 166)

اين خمسه سروده اميرعلى شير نوايى است كه به فارسى و تركى جغتايى شعر مى‏سروده و تخلصش در فارسى «فنايى‏» و در تركى «نوايى‏» بوده است.

نام اين پنج مثنوى، حيرت الابرار، ليلى و مجنون، فرهاد و شيرين، سبعه سياره و سد سكندرى است. اين كتاب در فهرست مدرسه عالى شهيد مطهرى (سپهسالار) ج‏2، ص 538 تا 541، معرفى شده است.

رساله عبدالحى رضوى (ص 202)

رضوى از عالمان سده دوازدهم هجرى است و از منتقدان حاكمان صفوى است. او علاوه بر اين رساله، رساله ديگرى شبيه همين رساله موسوم «به حديقة الشيعه‏» دارد كه در يك مقدمه و بيست فصل در سال 1121 ق تاليف نموده و نسخه‏اى از آن در كتابخانه آيت‏الله‏العظمى مرعشى به شماره 1124 موجود است.

شرح و ترجمه فسوة الفصيل (ص 267)

مؤلف اين شرح، صدرالاسلام محمدامين امامى خويى فرزند ميرزا يحيى امام جمعه خوى است. نام اين شرح «الاكليل فى شرح و ترجمة فسوة الفصيل‏» است. نسخه‏اى از آن در كتابخانه حضرت آيت‏الله‏العظمى مرعشى نجفى موجود است كه هنوز فهرست نشده است.

الفوائد الرجالية، ابوالهدى كلباسى (ص 309)

مؤلف، رسايل رجاليه متعددى دارد كه از سوى مؤسسه دارالحديث در دست چاپ است، ولى اين فوائد غير آن‏هاست و متاسفانه در مجموعه رسايل وى قرار نگرفته است.

مغنى الفقيه (ص 375)

مؤلف اين كتاب، قطعا ملاحسن غنى خراسانى است. او از فقهاى شيعى سده سيزدهم هجرى است. اين كتاب يك دوره فقه است; نظير جواهر، ولى متاسفانه زحمات اين فقيه پس از زندگانى‏اش دچار تندباد حوادث شده و در كتابخانه‏ها پراكنده گشته است. آن‏چه تاكنون نگارنده بر مجلدات اين كتاب اطلاع پيدا كرده عبارتند از:

نسخه كتابخانه مسجد اعظم، شماره 2490، شامل جلد نهم كتاب و بحث صلاة.

نسخه كتابخانه ملى تهران، شماره 3532 ع، رساله سوم مجموعه، شامل كتاب وصايا.

نسخه مدرسه نمازى خوى، شماره 401، جلد پنجم كتاب، از اول صلاة تا عدم جواز نافله فى وقت الفريضة، به خط مؤلف.

همان كتابخانه، نسخه شماره 402، جلد سوم، از اول اغسال تا حرمة الوضوء بالماء النجس، به خط مؤلف.

همان كتابخانه، نسخه شماره 680، شامل كتاب شهادات و تجارت، به خط مؤلف.

همان كتابخانه، شماره 701، از باب وضوء، مسح راس تا آخر نفاس، به خط مؤلف.

بدين ترتيب تاكنون از اين كتاب نفيس، شش جلد شناسايى شده است.

شايان ذكر است غنى خراسانى از شاگردان سيدعلى طباطبايى صاحب «رياض المسائل‏» مى‏باشد. مجموعه‏اى از رساله‏هاى فقهى وى در مجموعه شماره 680 كتابخانه مدرسه نمازى خوى نگه‏دارى مى‏شود.

وقايع الايام (ص 421)

گويا مؤلف اين دو جلد، ملاعلى‏بن على‏رضا خاكمردانى خويى، استاد سيدجلال‏الدين محدث ارموى است. مرحوم خيابانى مؤلف «علماى معاصرين‏» ، اين كتاب را نزد مؤلف آن ديده و گويد كه اين كتاب در شش جلد تاليف شده است. خود نيز كتاب «وقايع الايام‏» را بر اساس آن كتاب تاليف نموده و در كتاب «علماى معاصرين‏» از وى ياد مى‏كند.

تحفة العابدين (ص 441)

نسخه ديگرى از اين تفسير در مدرسه نمازى خوى، به شماره 449 موجود است. از روى آن نسخه، تصحيح و در سال‏نامه «ميراث اسلامى ايران‏» دفتر دوم به چاپ رسيده است.

پى‏نوشت:

1) نگارنده، مقاله‏اى در معرفى اين كتاب نوشته كه در «ميراث اسلامى ايران‏» ، دفتر چهارم، صص 113 – 121 منتشر شده است.

2) رجوع شود به: فهرست واره كتاب‏هاى فارسى، احمد منزوى، ج 2، ص 1117.

صد نسخه نفيس

على خليلى

مخطوطات هر ملت و قومى، نشانه فرهنگ و تفكر آنان است كه توسط نخبگان ايشان به ظهور رسيده است. و هر ملتى تنها با رجوع به اين اسناد – كه حافظه تاريخى ايشان را مى‏سازد – به خويشتن‏شناسى رسيده و افق آينده خود را روشن‏تر مى‏بيند.

مجموعه مخطوطات و كتب خطى به غير از عمق فرهنگى كه در ميان سطرسطر آنان نهفته است، خزانه‏اى از انواع هنرمندى‏هاى ويژه قرون خود نيز بوده است. در بسيارى از نسخه‏هاى خطى، زيبايى‏هاى خط، تذهيب و نقش و نگار جلد، هر محقق و بيننده‏اى را لحظاتى از زيبايى ساده اما زلال خود، محظوظ مى‏كند.

يكى از خزانه‏هاى فرهنگ و هنر اين مرز و بوم اسلامى كه با تلاش و كوشش برخى از محققان گرامى حوزه علميه قم، فهرست نگارى شده كتابخانه مسجد اعظم قم است. مجموعه كتب خطى كتابخانه مسجد اعظم كه يادگار زعيم عالى‏قدر جهان تشيع، حضرت آيت‏الله‏العظمى بروجردى است، شامل بيش از چهار هزار نسخه است كه در اين جا برگزيده‏اى از آن از نظر خوانندگان گرامى مى‏گذرد.

در پايان بر خود واجب مى‏دانم از محقق گرامى، مدير داخلى كتابخانه مسجد اعظم جناب آقاى حسن‏زاده مراغى كه نگارنده از خدمتشان بهره‏ها برده و نكته‏ها آموخته‏ام، صميمانه قدردانى و سپاسگزارى كنم.

اين مقاله در چهار قسمت تنظيم شده است:

1 – نسخه‏هايى به خط مؤلف;

2 – نسخه‏هايى كه سر لوح مذهب دارد;

3 – فهرست نسخه‏هايى نوشته شده قبل از 1000ق.

فهرست كتاب‏هايى كه به خط خود مؤلفان است

1. شرح زبدة الاصول 1265 ق محمدبن محمدهادى نايينى

2. بهجة الاولياء محمدتقى‏بن كاظم مجلسى (1159 ق)

3. حياة النفس فى حضيرة القدس 1232 ق احمدبن زين‏الدين احسائى (1241 ق) .

4. [منتخب الاحاديث] 1142 ق عبدالحى بن عبدالرزاق رضوى (ق 13)

5. حواشى برفرائدالاصول وفصول 1309 ق نورالدين بن‏محمد نهاوندى ق 14

6. المناهج السوية فى شرح الروضة البهية 1240 ق بهاءالدين محمدبن حسن (1137 ق) معروف به فاضل هندى

7. بحر الجواهر فى شرح الجواهر 1312 ق على بن باقر بروجنى (ق 14)

8. تفسير ملاصدرا ملاصدرارحمه الله (1050 ق)

9. امامت‏خاصه اوصاف ناصرى 1300 ق عباس قلى‏بن محمدتقى سپهر 1340 ق

10. تحفة السلاطين 1241 ق محمود بن محمد بهبهانى 1241 ق

11. كتاب المهدى 1358 ق سيدصدرالدين صدرعاملى 1373 ق

12. ابواب الجنان فى حقوق الاخوان 1261 ق كريم بن ابراهيم قاجارى 1288 ق

13. سؤال و جواب و تنبيه الغافلين 1235 ق حسين‏بن حسن يزدى زنده در سال 1235.

14. مغنى الفقيه حسن غنى خراسانى قرن 13

15. مناهل الشوارد فى تلخيص المقاصد 1224 ق محمدعلى آرانى كاشانى

16. الرد على الشيخية 1265 ق محمدبن محمد تبريزى زنده در سال 1256

17. تحقيق فى الزيارة العاشوراء 1286 ق حسن‏بن ابراهيم ساوجى حسينى زنده 1286

18. مطالع الانوار نصرالله‏بن مرتضى حسينى كاشانى قرن 13

19. شرح اصول كافى 1108 ق ميرمحمد اسماعيل خاتون آبادى 1108ق

20. سفرنامه حج ق 13 محمدبن اسماعيل قيرى شيرازى زنده 1247 ق

21. اثبات الصانع ميرزا على‏اكبر بن‏على مرندى 1373 ش

22. بحارالانوار علامه مجلسى 1111 ق

23. مجمع‏الانوار فى ترجمة عيون‏اخبارالرضاعليه السلام احمدبن ابى تراب اصفهانى قرن 14

24. زورق و كشكول رفيعى 1381 ق على رفيعى‏پور علوى ق 14

25. مقتل الآل عبدالجواد باغبان دارانى قرن 14

26. روضة المواعظ 1310 ق سيدعلى‏اكبر گلستانه قرن 14

27. الفيروزجة‏الطوسيه‏فى‏شرح‏الدرة‏الغروية 1310ق محمدبن حسن طوسى شهدى 1257 ق

28. عمدة المراد فى شرح الارشاد محمدبن سرابعلى مازندانى قرن 13

فهرست نسخه‏هايى كه سرلوح مذهب دارند

29. زادالمعاد 1226 ق علامه  مجلسى‏رحمه الله 1111 ق

30. الامالى 1292 ق شيخ صدوق‏رحمه الله 381 ق

31. صحيفه سجاديه 1093 ق امام زين العابدين‏عليه السلام

32. جنة‏الامان الواقيه (مصباح كفعمى) 1178 ق  تقى‏الدين ابراهيم كفعمى 905 ق

33. مثنوى معنوى 1026 ق از روى 898 ق مولوى (673 ق)

34. تحفة العراقين 1046 ق خاقانى شروانى (595 ق)

35. مطالع الانوار سيدمحمدباقر شفتى (1260 ق)

36. مواهب عليه حسين بن على كاشفى بيهقى 910 ق

37. حق اليقين علامه مجلسى

38. نفائس الغنون فى عرائس العيون شمس‏الدين محمدبن محمود آملى ق‏8

39. مواهب عليه حسين بن على كاشفى بيهقى 910 ق

40. من لايحضره الفقيه 1065 ق شيخ صدوق ره 381 ق

41. سلسلة الذهب 981 ق عبدالرحمان جامى (898 ق)

42. ترجمه اربعين شيخ بهايى‏رحمه الله محمدبن خاتون عاملى (ق 11)

43. مثنوى معنوى 896 ق مولوى (672 ق)

44. الصحيفه السجاديه امام زين العابدين‏عليه السلام

45. الصحيفة العلوية و التحفة المرتضويه 1277 ق عبدالله بن صالح سماهيجى ماحوزى 1135 ق

46. دلائل‏الخيرات و شوارق الانوار فى ذكرالصلاة على‏النبى المختار ابوعبدالله محمد جزولى حسنى

47. سبحة الابرار عبدالرحمان جامى 898 ق

48. ديوان امير خسرو دهلوى قرن 10 امير خسرو دهلوى (728 ق)

49. روضة الفلاح سليمانى قرن 12 محمدباقر سبزوارى

50. دوازده امام قرن 12 خواجه نصير طوسى

51. منهج الصادقين فى الزام المخالفين قرن 12 فتح‏الله بن شكرالله شريف كاشانى 988 ق

52. خمسه نظامى 1247 ق نظامى گنجوى 597 ق

53. حديقة الحقيقة 961 ق سنايى غزنوى 525 ق

54. تحفة الاحرار عبدالرحمان جامى 898 ق

55. يوسف و زليخا قرن 11 عبدالرحمان جامى 898 ق

56. ديوان مايل افشار ميرزا حسن شيخ الشعراء مايل افشار قرن 13

57. ديوان حافظ شيرازى ق 8 – 9 شمس‏الدين محمد حافظ شيرازى قرن 8

58. روضة الصفا 1008 ق محمدبن خاوند شاه خوازشاهى 903 ق

59. ترجمه و شرح نهج‏البلاغه 1242 ق محمدباقر نواب لاهيجى قرن‏13

60. لوامع صاحبقرانى محمدتقى بن مقصود على مجلسى 1070 ق

61. روضة الصفا محمدبن خاوند شاه خوارزمشاهى 903 ق

62. احوال امامزاده واجب التعظيم حضرت عبدالعظيم 1293 ق اعتضاد السلطنه على قلى بن فتحعلى شاه

63. حبيب السير فى اخبار افراد البشر خواندمير غياث‏الدين محمد شيرازى 942 ق

64. ديوان جامى عبدالرحمان جامى 898 ق

65. من لايحضره الفقيه شيخ صدوق ره 381 ق

66. الكافى ثقة الاسلام كلينى‏رحمهم الله 328 ق

67. خلاصة منهج الصادقين فتح الله بن شكرالله كاشانى 988 ق

68. مجمع البيان لعلوم القرآن امين الاسلام طبرسى ره 548 ق

69. زينة المجالس (نسخه‏اى بسيار نفيس)

فهرست نسخه‏هاى نوشته شده قبل از سال 1000 ه ق

70. معارج الفهم فى شرح النظم 755 ق علامه حلى‏عليه السلام 726 ق

71. ترجمه الفصول النصيرية در 726 ق مقابله شده ركن الدين محمد جرجانى ق 8

72. كنزالمعانى فى شرح حرز الامانى 796 ق ابوعبدالله محمدبن احمد شعله موصلى 656 ق

73. اخلاق ناصرى 894 ق خواجه نصير طوسى‏عليه السلام 672 ق

74. شرح منهاج الوصول بيضاوى 797 ق سيدبرهان الدين عبيدالله فرغانى 743 ق

75. كاشف الحقايق و جامع الدقايق 893 ق نجم‏الدين خضر رازى جبل‏رودى

76. نجوم 841 ق كاتب: على بن عادل

77. مفتاح العلوم 754 ق ابويعقوب يوسف سكاكى 626 ق

78. المفصل فى صنعة الاعراب 880 ق جارالله محمود زمخشرى 538ق

79. عمدة الطالب فى انساب آل ابى‏طالب 868 ق جمال الدين احمد ابن عنبه 528 ق

80. الفخرى فى النسب 862 ق اسماعيل مروزى علوى ق 7

81. شرح گلستان سعدى 900 ق يعقوب بن سيد على 931 ق

82. حرز الامانى و وجه التهانى 872 ق ابومحمد قاسم شاطبى (590 ق)

83. مثنوى معنوى 989 ق مولوى (672 ق)

84. خمسه نوايى 893 ق امير على شير نوايى (906 ق)

85. تعبير خواب (880ق)

86. شرح هداية‏الحكمة (823 ق) قطب‏الدين عبدالكريم حنفى 735 ق

87. حاشية مطالع الانظار (877 ق)

88. سرالمصون فى شرح رسالة بيون (898 ق) ايدمر بن على بن ايدمر جلد كى 750 ق

89. خمسه نظامى (842 ق) خمسه نظامى

90. القواعد الشمسية فى شرح العقايد العضدية (896 ق) افتخارالدين محمد دامغانى

91. حاشية ديباجة شرح المتوسط الكافية (898) شرف الدين ابوسعيد زوارى

92. متنزه الابصار ابوبكربن على اشكذرى حسن بن عبد المؤمن خويى

93. كنزاللطائف (822 ق) حسن بن عبدالمؤمن خويى

94. منطق الطير (894 ق) فريدالدين عطار نيشابورى

95. حدائق الحقايق (847 ق) شرف الدين حسن رامى تبريزى 795 ق

96. جمع مختصر (853 ق) وحيد تبريزى 942 ق

97. طيبة النشر فى القراآت العشر 808 ق  شمس الدين محمدبن جزرى دمشقى 833 ق

98. المقدمة الجزرية (808 ق)  شمس الدين محمدبن جزرى دمشقى 833 ق

99. ديوان كمال خجندى (862 ق)  كمال الدين مسعود خجندى 800ق

100. ذخيره خوارزمشاهى (809 ق)  امير زين‏الدين اسماعيل حسينى گرگانى 535 ق

101. الانوار لعمل الابرار (840 ق)  جمال الدين يوسف اردبيلى شافعى 799 ق

102. المآب فى شرح الآداب (789 ق)  علاءالدين محمد اسفرايينى (فخر خراسانى) 749 ق

103. كنز الفوائد فى حل مشكلات القواعد 764 ق سيدعميد الدين اعرجى حلى ق 8

104. الشفا (گفته شده از سده ششم است) (764 ق) .

 

 

 

 

پاسخی بگذارید