مقام والای آقای بروجردی از نظر استاد

 

 

 

مرحوم آیة‏اللّه العظمی آقای بروجردی ـ أعلی اللّه مقامه ـ از محضر پرفیض اساتید بزرگی در اصفهان بهره‏مند شدند؛ ولی بر حسب قراین و شواهدی آن استاد گران‏قدری كه در ساختار و تشكیل شخصیت آن مرد بزرگ بسیار مؤثّر بوده محقق گران‏قدر و نام‏دار، حضرت آیة‏اللّه العظمی آقای آخوند ملاّ محمد كاظم خراسانی ـ أعلی اللّه مقامه ـ بوده‏اند.

مرحوم محقق خراسانی در میان تلامذه بزرگ و شاگردان فراوان و پركاری كه داشته به مرحوم آقای بروجردی عنایت مخصوص و لطف ویژه‏ای داشتند و آقای بروجردی هم بر اثر هوش سرشار، دقت نظر، پشت‏كار كم نظیر، سرعت انتقال و جولان فكر نظر مبارك آن استاد بزرگ را به خود كاملاً جلب كرده بودند.

آن بزرگوار در اجازه اجتهادی كه برای آقای بروجردی نوشته‏اند نخست به صورت كلّی می‏فرمایند:

در هر عصری از اعصار، جماعتی دارای همّت‏های عالی و بینش‏های والا و ذهن‏های نقّاد بودند كه عمر خود را در راه تحصیل علم و دانش سپری نمودند.

آن‏گاه به عنوان ارائه مصداق می‏فرمایند:

سیدٌ سندٌ و عدلٌ معتمدٌ المحققُ المدققُ العارفُ بشرایعِ الإسلام و الخبیرُ بقواعدِ الأحكام مروّجُ الأحكام، ثقةُ الإسلام، عمدةُ العلماء العاملین وقدوةُ الفقهاء والمجتهدین قرّةُ عینی المتحلّی لكلّ زین الآغا حسین الطباطبائی ـ دامت فضائله ـ .

چنان‏كه ملاحظه می‏شود مرحوم محقّق خراسانی از این شاگرد گران‏قدر خود با این عناوین و القاب بلند یاد كرده و به عدالت او تصریح می‏فرماید.

و در قسمت بعدی اجازه می‏نویسد:

ایشان سالیان سال در قبّة الاسلام نجف مشرّف بوده و تلاش و كوشش بسیار و جدّیت هر چه بیش‏تر در تحصیل علوم شرعی از عقلی و نقلی نموده و این‏ها همه مقرون به توفیقات خاصّه الهیه بوده است و معظم مسائل اصولی و عمده مسائل فرعی را فرا گرفته درحالی‏كه به شنیدن مطالب اكتفا نكرده، بلكه در آن‏ها تحقیق می‏كرد و به نظر انداختن در مطالب قانع نمی‏شد تا این‏كه نظر دقیق بنماید و در مبانی، امعان نظر می‏كرد آن گونه كه شایسته امعان و باریك شدن مطالب است و از قواعد و مبانی، در نهایت اتقان می‏گذشت تا به جایی كه بر افاضل گران‏قدر و برجستگانِ موردتوجّه، تقدّم یافت و برتری پیدا كرد و صاحب ملكه قدسیه ـ فقاهت و اجتهاد ـ گردید و از حضیض تقلید به اوج اجتهاد مطلق رسید و از این‏رو همه منصب‏هایی كه برای مجتهد مطلق است. از فتوا دادن و تصدّی قضا و حكم و غیر این‏ها برای ایشان ثابت است و بر مردم واجب است كه حكم او را پیروی و تبعیت كنند و رد و نقض حكم او بر آنان حرام است؛ زیرا استخفاف به حكم خدا خواهد بود بنابر آن‏چه كه از كلام حضرت صادق7 در مقبوله عمر بن حنظله استفاده می‏شود… .

 

 

 

پاسخی بگذارید