شرح حال اجمالى برخى از كتابداران و فهرست‏نگاران

 

 

 

 

كتابخانه مسجد اعظم

در ساليان متمادى تاسيس و فعاليت كتابخانه مسجد اعظم، كتابداران و فهرست‏نگاران متعددى به خدمات رسانى مشغول بوده‏اند. در اين نوشتار، شرح حال و زندگى‏نامه چند تن از آنان را مى‏آوريم (1) .

شرح مختصرى از زندگى زنده‏ياد

 حاج شيخ احمد آل اسحاق

مرحوم حجة‏الاسلام‏والمسلمين حاج شيخ احمد آل اسحاق در سال 1301 در خانواده‏اى روحانى در روستاى خوئين زنجان ديده به‏جهان گشود. پدرش حضرت آيت‏الله حاج شيخ عبدالكريم خوئينى از مراجع بزرگ وقت و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى و مؤلف كتاب خودآموز كفاية‏الاصول بود كه از لحاظ علم و تقوا زبانزد خاص و عام و صاحب كرامات بسيار بود.

از اوان كودكى پدرش به هوش و استعداد و طبع شعر وى پى برده و در جهت تقويت آن همت گماشت. ايشان علاوه بر گذراندن دروس حوزوى نزد پدر و اساتيد مختلف، در زمينه شعر و خط هم فعاليت داشت. آثار خطى او هنوز در دفتر كارش در كتابخانه مسجد اعظم قم موجود است. آثار ادبى وى نيز در قالب اشعار و نوحه‏هاى تركى و فارسى در چند جلد به صورت خطى موجود مى‏باشد.

مرحوم آل اسحاق در سال 1350 ش در كتابخانه مسجد اعظم قم مشغول به كار شد و از آن جا كه تشنه علم و ادب بود و خود را در دريايى از كتب نفيس علمى و ادبى غرق مى‏ديد، كار خود را به صورت حرفه‏اى آغاز و با خط خوش اسامى كتب موجود را پشت جلد كتاب‏ها نوشت و از فرط اشتياق تقريبا اسامى نويسندگان و موضوع و نام كتب را در حافظه خود جاى داده بود. از آن‏جا كه شاعر هم بود در حفظ لغات نيز كوشا و به قول علما او يك فرهنگ و لغت‏نامه سيار بود.

با آن‏كه چرخ فلك با او سر ناسازگارى داشت، تنها مونس او قرآن و نماز شب بود. هنوز اثر انگشتان نحيف و رنجديده‏اش بر روى صفحات قرآن بويژه سوره‏هاى يس و واقعه مى‏درخشد و پيدا است كه با اين دو سوره انس خاصى داشته و با آن سوره‏ها با معشوق خود به راز و نياز مى‏پرداخت. او بر خود واجب مى‏دانست كه پس از هر نماز صبح و قرائت‏سوره يس اذكار بسيارى را به جاى آورد كه اين تعداد ذكر از عهده انسان عادى خارج است. او پدرى مهربان بود و عاشق ائمه اطهار به‏طورى كه هرگاه نام سيدالشهداء بر زبانش جارى و يا در منابر به ذكر مصيبت اهل بيت مى‏پرداخت، بى‏اختيار اشك از چشمانش جارى مى‏گشت. خود نيز قطعه شعرى در اين‏باره سروده بود:

يا رب به همان حالت‏سالار شهيدان                                          يا رب به همان گريه اطفال و يتيمان

در روز قيامت نظرى كن تو ز احسان                                          بر احمد ذاكر كه چنين اشك بصر داشت

او مرگ خود را نيز پيش‏بينى كرده بود و مى‏گفت: پس از سر و سامان دادن آخرين فرزندم ديگر كارى در اين دنيا ندارم و درست فرداى روز دامادى آخرين پسرش در هشتم شهريور 1376 ديده از جهان فرو بست و به سوى صاحب يس و واقعه پرگشود. روحش شاد.

شرح حال حجة‏الاسلام  عبدالغنى مهدوى صفت

حجة‏الاسلام عبدالغنى مهدوى صفت‏بن ميرزا حسن بن ملا عبدالرزاق بن ملا ميرزا بن ملا آقاجان قزوينى در سال 1298 شمسى در قريه «عمان‏» درجزين بخش رزن همدان در خانواده‏اى اهل علم متولد شد. اجداد و همه عموها و دايى‏هاى ايشان اهل علم بودند. در 4 يا 5 سالگى پدرش فوت كرد و تحت تكفل اخوى گرامى‏اش حجة‏الاسلام آقا شيخ محمدباقر مهدوى در آمد.

در كودكى، پس از ياد گرفتن تمام قرآن تا كلاس ششم ابتدايى در مدرسه بدر قروه به تحصيل پرداخت، سپس مقدمات و ادبيات عرب و مقدارى از سطح را نزد برادرشان تلمذ كرد. در سال 1320 رهسپار همدان شد و در مدرسه آقاى آخوند تا اتمام لمعتين به تحصيل ادامه داد. در سال 1326 وارد حوزه مباركه قم شد و در مدرسه حجتيه با آقايان حاج ميرزا حسن نورى و ميرزا ابوالقاسم رازينى هم حجره شد.

رسائل را خدمت آيت‏الله مجاهدى تبريزى، مكاسب را خدمت آيت‏الله طباطبايى بروجردى معروف به آقاى سلطانى و كفايتين را خدمت آيت‏الله مرعشى نجفى درس فراگرفت. حدود دو سال از درس خارج حضرت آيت‏الله‏العظمى بروجردى استفاده كرده و بعد از رحلت ايشان در درس آيت‏الله گلپايگانى و آيت‏الله مرعشى شركت مى‏كرد.

در تاريخ 15 شعبان 1379 ق كه كتابخانه مسجد اعظم به امر آيت‏الله‏العظمى بروجردى تاسيس شد و حضرت آيت‏الله دانش آشتيانى به مديريت و سرپرستى كتابخانه تعيين شدند. ايشان هم با معرفى آقاى شيخ بهاءالدين محمدى عراقى (برادر زاده مرحوم آيت‏الله حاج آقا مجتبى محمدى عراقى) در سال 1380 ق (سى يا چهل روز پيش از فوت حضرت آيت‏الله‏العظمى بروجردى) براى تنظيم و ثبت كتاب‏ها به ويژه كتب خطى، مشغول شد كه بعد، آقاى حاج حسن دانش هم با ايشان همكارى مى‏كرد.

در پايان سال 1345 با درگذشت مرحوم حاج حسن دانش، مسئوليت دفتر كتابخانه به تنهايى به عهده ايشان افتاد. از طرفى چون آيت‏الله دانش آشتيانى به وكالت تام و نمايندگى آيت‏الله‏العظمى خويى، تعيين شدند و مراجعات ايشان بسيار زياد شد. پيش از ظهر يكى دو ساعت در نوشتن قبوض وجوهات به ايشان كمك مى‏كرد. و بعدازظهرها هم تا آخر شب به امور دفتر كتابخانه مى‏رسيد.

شرح حال حجة‏الاسلام حسن‏زاده

آقاى صادق حسن زاده در سال 1342 در شهر مراغه به دنيا آمد، تحصيلات ابتدايى و راهنمايى را در همان شهر به اتمام رسانده و در سال 1356 به تشويق پدرش (مرحوم حاج على آقا) براى تحصيل علوم دينى وارد «حوزه علميه تبريز» شد. اين سال مصادف شد با آغاز انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمينى‏قدس سره، لذا دروس حوزه موقتا تعطيل شد و ايشان مجبور به بازگشت‏به مراغه شد تا اينكه در سال 1361 توفيق مجدد حضور در «حوزه علميه قم‏» را پيدا كرد و دروس حوزوى را آغاز كرد. هم‏زمان با آن به تحصيل در دانشگاه پرداخته، در سال 1367 موفق به اخذ ليسانس شد.

در برگزارى كنگره «مقدس اردبيلى‏» و نيز كنگره «محقق خوانسارى‏» با آيت‏الله استادى همكارى كرده و به فعاليت علمى پرداخت. در سال‏هاى اخير مدير داخلى كتابخانه مسجد اعظم است و اينك در كنار تحصيل و تحقيق، به امور كتابخانه مى‏پردازد.

ايشان در كنار تحصيل و تحقيق به نوشتن مقالات و كتاب هم اهتمام داشته‏اند و تاكنون اين آثار از وى چاپ شده است

يك مجموعه كتاب ويژه نوجوانان و جوانان با عنوان‏هاى:

1. كليد قرآن; 2. كليد نهج‏البلاغه; 3. كليد بهشت; 4. كليد معارف; 5. كليد خوشبختى. (راز و رمز موفقيت فرزانگان در امور علمى و معنوى)

شرح حال علما و عرفاى برجسته زير:

1. اسوه عارفان، (شرح حال ميرزا على آقا قاضى) ;

2. عارف ناشناخته; (ميرزا على‏اكبر آقا مرندى) ;

3. طبيب دل‏ها; (ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى) .

همچنين كار تحقيق كتاب‏هاى زير را انجام داده است:

1. حديقة‏الشيعة «مقدس اردبيلى‏» دو جلد;

2. منتهى الآمال «محدث قمى‏» دو جلد;

3. دفاع از تشيع يا ترجمه الفصول المختار «شيخ مفيد» (چاپ در كنگره خوانسارى) ;

4. ترجمه المراقبات;

5. ترجمه لهوف;

6. تتمة‏المنتهى «محدث قمى‏» ;

7. گنجينه اخلاق استاد فاطمى; (جامع‏الدرر فاطمى) ;

8. ترجمه و تحقيق «لقاءالله‏» ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى;

9. ترجمه و تحقيق «رساله الولاية‏» علامه طباطبايى.

شرح حال حجة‏الاسلام  موسوى كتابدار كتابخانه مسجد اعظم

حجة‏الاسلام سيدهادى موسوى در سال 1323 شمسى در روستاى «ايوانك‏» شهرستان ابهر چشم به جهان گشود. تحصيلات جديد را در همان‏جا به پايان رساند. در سال 1343 وارد حوزه علميه قم شد و در مدرسه آيت‏الله حجت (حجتيه) مشغول به تحصيل شد.

از سال 1357 در كتابخانه مسجد اعظم مشغول به كار و در خدمت مرحوم آيت‏الله ميرزا ابوالقاسم دانش آشتيانى بود. و از سال 1376 كه آيت‏الله آشتيانى به جهت كهولت‏سن، كتابخانه را به شوراى عالى حوزه علميه واگذار كردند و آيت‏الله استادى سرپرستى آن را پذيرفتند. نيز خدمت ايشان تا اين تاريخ ادامه دارد. (2)

شرح حال حجة‏الاسلام طيار مراغى

حجة‏الاسلام طيار مراغى روز سوم اسفند 1344 ش در خانواده‏اى مذهبى و متدين در شهر مراغه به دنيا آمد. تحصيلات جديد را تا سطح ديپلم در مدارس و دبيرستان‏هاى شهر به پايان رسانيد و براى فراگيرى علوم اسلامى در سال 1364 به شهر قم مهاجرت نموده و در مدارس رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله و امام محمد باقرعليه السلام ساكن شد و دروس مقدماتى و سطوح را در محضر اساتيد حوزه گذرانيد.

ايشان در كنار تحصيل به تاليف و تحقيق هم عنايت داشته‏اند. از جمله آثار ايشان است:

1. مرزداران فقاهت (تلامذه علامه مرتضى انصارى)، كنگره بزرگداشت‏شيخ مرتضى انصارى، 1373 ش;

2. تصحيح رساله امامت، از ابوالفضل محمدبن ابى المكارم (قرن 7)، در «ميراث اسلامى ايران‏» كتابخانه آيت‏الله مرعشى، 1374;

3. تصحيح مسمار العقيدة از تاج‏الدين عبدالله‏بن معمار بغدادى، در «ميراث اسلامى ايران‏» ، 1374 ش (با همكارى على صدرايى خويى) ;

4. تصحيح تذكره نائين، از حسن‏على بن محمدعلى نائينى، در «ميراث اسلامى ايران‏» ، 1375 ش;

5. تصحيح سفرنامه مراغه، از ناشناس (قرن‏13)، در «ميراث اسلامى ايران‏» ، 1376;

6. تصحيح سه رساله فلسفى از حسن‏بن عبدالرحيم مراغى، در «ميراث اسلامى ايران‏» ، 1376;

7. فهرست نسخه‏هاى خطى مدرسه امام صادق قزوين، در «ميراث اسلامى ايران‏» ، 1377 ش;

8. اسوه عارفان (زندگى‏نامه ميرزا على قاضى تبريزى) با همكارى صادق حسن‏زاده، 1377 ش;

9. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه صدر بابل، با همكارى على صدرايى خويى و ابوالفضل حافظيان، ميراث مكتوب، 1375 ش;

10. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه امام صادق قزوين (جلد اول)، قزوين: معاونت پژوهشى حوزه‏علميه قزوين، 1378 ش;

11. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مراغه، قم: نشر آل على، 1379 ش;

12. تصحيح نظم نثراللئالى، تاليف اشرف مراغى (قرن 9)، در «ميراث حديث‏شيعه‏» دفتر سوم، 1378 ش;

فهارس زير آماده نشر است:

1. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه امام صادق‏عليه السلام چالوس; (يك جلد) ;

2. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم قم; (با همكارى صادق حسن‏زاده مراغه‏اى، حدود شش جلد) ;

3. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه امام‏زاده محمد هلال آران; (يك جلد) ;

4. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه مدرسه سلطانى كاشان; (يك جلد) ;

5. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه‏هاى كاشان; (دو جلد) ;

6. فهرست نسخه‏هاى خطى كتابخانه امام صادق قزوين; (جلد دوم) ;

7. كتابشناسى متون چاپ شده ايران. (دو جلد) .

پى‏نوشت:

1) شرح حال آيت‏الله استادى مؤلف «فهرست نسخه‏ هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم‏» در كتاب شرح احوال آيت ‏الله‏ العظمى اراكى، و نيز در كتاب خبرگان ملت در شرح حال نمايندگان مجلس خبرگان رهبرى، دفتر دوم، چاپ شده است.

2) حجة‏الاسلام محمدى آشتيانى هم از كتابداران كتابخانه بود. كه متاسفانه شرح حال ايشان در اختيار نبود.

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید