سیاست عین دیانت

 

 

 

او با توجه به این که دوران دشوار آشفته مشروطیت را پشت سر گذاشته و از نزدیک شاهد آن ماجرای تلخ بود که چگونه سیاست بازان و ایادی اجانب ، حوزه ها و روحانیت را به انزوا کشاندند ، بعد ضربه سختی بر اسلام و شیعیان وارد آوردند ، لذا نسبت به اکثر محافل و حرکت های سیاسی سوء ظن داشت اما هرگز این رخدادهای شکننده نتوانست در نگرش کلی وی به مسائل و موضوعات سیاسی تأثیر گذار باشد . آیت الله بروجردی با درک بلند و  بینش فراگیر به دین و سیاست نظر می افکند و آن دو را تفکیک ناپذیر از هم می دانست و می فرمود : “…ما چگونه می توانیم مسائل سیاسی را از مسائل دینی جدا سازیم ، در حالی که حج یکی از عمیق ترین عبادات اسلامی است که رابطه انسان با خدا را به طرز نیرومندی برقرار می سازد و از نظر بعد عبادی چنان است که انسان را به طور کلی از ما سوی الله جدا کرده و به خداوند بزرگ مربوط می سازد ولی با این حال ، بعد سیاسی آن به قدری ، نیرومند است که از مهم ترین ارکان سیاست اسلامی محسوب می شود ….

ایشان در ضمن تدریس وقتی به طرح بعضی از مباحث اسلامی می رسید از قوانین غیر اسلامی حاکم بر جامعه انتقاد می کرد و از برتری و شایستگی قوانین اسلامی در جهت اداره صحیح جامعه نسبت به سایر قوانین بشری به طرز منطقی و عمیق دفاع می نمود و تأکید داشت که فقه اسلامی برای اداره جامعه بشری در تمام شئون زندگی از گهواره تا گور است . چنانکه روزی در سر درس فرمود : “من می دانم فعلا قضای اسلامی در جامعه جاری نمی شود ولی هدفم از طرح مبحث قضا ، این است که بفهمانم موازین قضایی اسلام به مراتب عالی تر و محکم تر از قوانین قضایی است که از اروپا برای ما سوغات آورده اند .

………………………………………………………………

اباذری، عبدالرحیم، آیت الله بروجردی آیت اخلاص،ص112.

 

عدم جدایی دین از سیاست

از زمان شروع استعمار ، یکی از تبلیغات مستمر و گسترده غرب در کشورهای اسلامی لزوم جدائی دین از سیاست است. غرب همواره کوشیده است تا با ادامه این سیاست در درجه اول سکولاریسم مورد استقبال روشنفکران قرار گیرد و قدم بعدی بین طرفداران جدائی دین از سیاست و مخالفین آن در جوامع اسلامی شکاف ایجاد کند و سپس با تضعیف تفکر دینی زمینه های حضور خود را در کشورهای اسلامی استمرار بخشید. غرب می داند که حسب کلام الهی مسلمین هیچ مودت و دوستی صادقانه ای با یهود و نصاری ندارد و علاوه بر آن در فرهنگ اسلامی مطالبی چون مبارزه با کفار و مشرکین ، جهاد ، نجس بدون کفار و امثالهم وجود دارد که قدرتهای متجاوز به خوبی می دانند که در مصادیق بارز آنها هستند . در حالی که از جوامع سکولار و لیبرال چنین دغدغه هائی برای غرب وجود ندارد، یکی دیگر از مبارزات مهم امام خمینی (ره) علیه تفکر وارداتی جدائی دین از سیاست بود . امام دین را عین سیاست و سیاست را عین دیانت می دانست. پروفسور آندریامایر اسلام شناس و متخصص الهیات مسیحی در این باره می گوید: « با استقرار جمهوری اسلامی ایران که نتیجه انقلاب اسلامی است مأموریت سیاسی اسلام به نحوی نهادینه شد که تا کنون بی نظیر بوده است . برای نخستین بار یک نظام سیاسی برخاسته از اسلامگرائی به شیوه انقلابی جایگزین یک رژیم غیر دینی (سکولار) غربگرا شد . این تحول در نگاه بسیاری از مسلمانان یک پیروزی علیه تفوق طلبی قدرتهای استعماری بود . از این رو انقلاب اسلامی ایران برای مسلمانان سرتاسر جهان الگوئی جهت تحقق کامل دولت آرمانی اسلامگرا شد.»

……………………………………………….

پیشوایان تقریب  آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت(مجموعه مقالات)،ص198.

 

 

 

 

پاسخی بگذارید