احكام غسل كردن

 

 

 

مسأله 378- در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد، ولی در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست، و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد، كافی است.

مسأله 379- كسی كه از حرام جنب شده و اگر بخواهد با آب گرم غسل كند عرق می‌كند، چون عرق او بنابراحتیاط واجب نجس است، باید با آب سرد غسل كند و اگر آب سرد پیدا نكند یا برای او ضرر داشته باشد، نمی‌تواند در بیرون آب غسل ترتیبی كند، و چنانچه بعد از آن كه تمام بدن زیر آب رفت نیت غسل ترتیبی کند، و به نیت سر و گردن بدن را حركت دهد، بعد یك مرتبه به نیت طرف راست و مرتبه دیگر به نیت طرف چپ بدن را حرکت دهد، غسل او صحیح است.

مسأله 380- اگر در غسل به ‌اندازۀ سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است، ولی شستن جاهایی از بدن كه دیده نمی‌شود ـ مثل توی گوش و بینی ـ واجب نیست.

مسأله 381- جایی را كه شك دارد از ظاهر بدن است یا از باطنِ آن، بنابر احتیاط واجب باید بشوید.

مسأله 382- اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد كه داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود، شستن داخل آن لازم نیست.

مسأله 383- چیزی را كه مانع رسیدن آب به بدن است باید برطرف كند، و اگر پیش از آن كه یقین كند بر طرف شده غسل نماید، غسل او باطل است.

مسأله 384- اگر موقع غسل شك كند چیزی كه مانع از رسیدن آب باشد در بدن او هست یا نه، باید وارسی كند تا مطمئن شود كه مانعی نیست.

مسأله 385- در غسل باید موهای كوتاهی را كه جزءِ بدن حساب می‌شود، بشوید و شستن موهای بلند واجب نیست، بلكه اگر آب را طوری به پوست برساند كه آن‌ها تر نشود، غسل صحیح است ولی اگر رساندن آب به پوست، بدون شستن آن‌ها ممكن نباشد، باید آن‌ها را بشوید كه آب به بدن برسد.

مسأله 386- تمام شرط­هایی كه برای صحیح بودن وضو گفته شد: مثل پاك بودن آب و غصبی نبودن آن، در صحیح بودن غسل هم شرط است؛ ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید، و نیز در غسل ترتیبی، لازم نیست بعد از شستنِ هر قسمت فوراً قسمت دیگر را بشوید، بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر كند، و بعد طرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید اشكال ندارد. ولی كسی كه نمی‌تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری كند، اگر به ‌اندازه‌ای كه غسل كند و نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی‌آید، باید هر قسمت را فورا بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم، فورا نماز بخواند، و همچنین است حكم زن مستحاضه كه بعداً گفته می‌شود.

مسأله 387- كسی كه قصد دارد پول حمامی‌ را ندهد، یا بدون‌ این كه بداند حمامی ‌راضی است، بخواهد نسیه بگذارد، اگرچه بعد حمامی‌ را راضی كند، غسل او باطل است.

مسأله 388- اگر حمامی ‌راضی باشد كه پول حمام نسیه بماند، ولی كسی كه غسل می‌كند قصدش ‌این باشد كه طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد، غسل او اشكال دارد.

مسأله 389- اگر بخواهد پول حرام یا پولی كه خمس آن را نداده به حمامی‌ بدهد، غسل او باطل است.

مسأله 390- اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر كند، و پیش از غسل شك كند كه چون در خزینه تطهیر كرده حمامی ‌به غسل كردن او راضی است یا نه، غسل او باطل است، مگر‌ این كه پیش از غسل حمامی ‌را راضی كند.

مسأله 391- اگر شك كند كه غسل كرده یا نه، باید غسل كند ولی اگر بعد از غسل شك كند كه غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.

مسأله 392- اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر زند ـ مثلاً بول كند ـ احتیاط واجب آن است كه غسل را تمام نماید و دوباره غسل كند، وضو هم بگیرد، یا غسل را رها كرده و غسل دیگری نماید و بعد از آن وضو هم بگیرد.

مسأله 393- اگر به خیال ‌این كه به ‌اندازۀ غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل كند، چنانچه بعد از غسل به ‌اندازۀ خواندن یك ركعت یا بیشتر وقت داشته باشد، غسل او صحیح است، و اگر كمتر از یك ركعت وقت داشته باشد، غسل او باطل است.

مسأله 394- كسی كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده یا نه، نمازهایی را كه خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید غسل كند.

مسأله 395- كسی كه چند غسل بر او واجب است می‌تواند به نیت همۀ آن‌ها یك غسل به جا آورد، یا آن‌ها را جدا جدا انجام دهد.

مسأله 396- اگر بر جایی از بدن آیه قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، بنابر احتیاط واجب اگر ممكن است باید آن را از بین ببرد، و اگر ممكن نیست باید وضو و غسل را ارتماسی انجام دهد، و چنانچه بخواهد وضو یا غسل را ترتیبی به جا آورد، باید آب را طوری به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.

مسأله 397- كسی كه غسل جنابت كرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل­های دیگر نمی‌شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.

 

 

 

 

پاسخی بگذارید