مسأله 47 – آب مضاف ـ كه معنی آن گفته شد ـ، چیز نجس را پاك نمیكند، وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله 48 – آب مضاف هر قدر زیاد باشد، اگر ذرّهای نجاست به آن برسد نجس میشود، ولی چنانچه از بالا با فشار روی چیز نجس بریزد، مقداری كه به چیز نجس رسیده نجس، و مقداری كه بالاتر از آن است پاك میباشد؛ مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روی دست نجس بریزند، آنچه به دست رسیده نجس و آنچه به دست نرسیده، پاك است.
مسأله 49 – اگر آب مضاف نجس طوری با آب كر یا جاری مخلوط شود كه دیگر آب مضاف به آن نگویند، پاك میشود.
مسأله50 – آبی كه مطلق بوده و معلوم نیست مضاف شده یا نه، مثل آب مطلق است، یعنی چیز نجس را پاك میكند، وضو و غسل هم با آن صحیح است؛ و آبی كه مضاف بوده ومعلوم نیست مطلق شده یا نه، مثل آب مضاف است، یعنی چیز نجس را پاك نمیكند، وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله51- آبی كه معلوم نیست مطلق است یا مضاف و معلوم نیست كه قبلاً مطلق یا مضاف بوده، نجاست را پاك نمیكند، وضو و غسل هم با آن باطل است، ولی اگر به اندازۀ كر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمیشود.
مسأله52- آبی كه عین نجاست ـ مثل خون و بول ـ به آن برسد و بو یا رنگ یا مزۀ آن را تغییر دهد، اگرچه كر یا جاری باشد نجس میشود، ولی اگر بو یا رنگ یا مزۀ آب به واسطۀ نجاستی كه بیرون آن است عوض شود ـ مثلاً مرداری كه پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد ـ نجس نمیشود.
مسأله 53- آبی كه عین نجاست ـ مثل خون و بول ـ در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزۀ آن را تغییر داده، چنانكه به كر یا جاری متصل شود یا باران بر آن ببارد، یا باد باران را در آن بریزد، یا آب باران از ناودان در آن جاری شود، و تغییر آن از بین برود پاك میشود، ولی بنابر احتیاط واجب باید آب باران یا كر یا جاری با آن مخلوط گردد.
مسأله 54- اگر چیز نجسی را در كر یا جاری آب بكشند، آبی كه بعد از بیرون آوردن، از آن میریزد پاك است.
مسأله 55- آبی كه پاك بوده و معلوم نیست نجس شده یا نه، پاك است؛ و آبی كه نجس بوده و معلوم نیست پاك شده یا نه نجس است.
مسأله 56- نیم خوردۀ سگ و خوك و كافر، نجس و خوردن آن حرام است، و نیم خوردۀ حیواناتِ حرام گوشت، پاك و خوردن آن مكروه میباشد.