آیت‌الله بروجردی از تعامل با شیوخ الازهر تا ارسال نامه به پادشاه عربستان

 

 

 

آیت ‏الله بروجردی برای تقریب مذاهب اسلامی نامه‌نگاری‌های متعددی با شیخ عبدالمجید سلیم و شیح محمود شلتوت انجام داد و حتی در نامه‌ای به پادشاه وقت عربستان، 400 حكم مربوط به مناسك حج را با استناد به احادیث شیعه و سنی برشمرد.

در عصر حاضر سكوت در برابر هجمه‌های دشمنان در زمینه فرهنگی و اعتقادی مسلمانان را بیش از پیش آسیب پذیر می‌كند، بنابراین مسلمین باید با استفاده از ظرفیت‌های مشترك مذهبی از قبیل؛ دین، كتاب، قبله و رسول واحد به تبعیت از قرآن كریم به حبل‌الله تمسك جویند و با وحدت خویش توطئه دشمنان را نقش بر آب كنند.

در طول تاریخ، دانشمندان اسلامی ـ اعم از شیعه و سنی ـ بیشترین مبارزه را با این تفكر سكولاریستی داشته و زیباترین تلاش‏ها را در راه وحدت مسلمانان جهان انجام داده‏اند.، آیت‌الله بروجردی یكی از چندین علمایی است كه در این راه قدم گذاشت و خدمات شایانی را به انجام رسانید.

اجداد آیت‌الله بروجردی از شخصیت‌های برجسته دینی بو‌دند

آیت‌الله سید حسین بروجردی از سادات طباطبایی شهر بروجرد است كه تبارش با 32 واسطه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسد، در میان اجداد مادری و پدری ایشان شخصیت‌های برجسته دینی به چشم می‌خورد كه همواره مرجعیت شیعه و رهبری جهان تشیع را برعهده داشتند.

ایشان ماه صفر سال 1292 قمری در بروجرد چشم به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی را در مكتب خانه گذراند كه در آنجا كتاب‏های گلستان سعدی، جامع المقدمات، سیوطی و منطق را فرا گرفت، سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه نوربخش رفت و پس از تكمیل دروس مقدماتی، به فراگیری فقه و اصول اشتغال یافت و در تمام این مدت، تهذیب نفس و فضایل اخلاقی را سرلوحه زندگی‏اش قرار داد تا این كه به حد كمال و بالندگی لازم رسید.

در 18 سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از محضر استادانی مانند میرزا ابوالمعالی كلباسی،سیدمحمدتقی مدرس، سیدمحمدباقر درچه‏ای، جهانگیر خان قشقایی و ملامحمد كاشانی كسب فیض نمود.

آیت‌الله سید حسین بروجردی پس از اقامت 9 ساله در حوزه علمیه اصفهان راهی شهر خود شد و بنا به درخواست پدر برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و در این مدت از محضر بزرگانی چون آخوند خراسانی، سیدمحمدكاظم یزدی و شیخ‏الشریعه اصفهانی، علوم عالی فقه، اصول و رجال را آموخت.

اغلب آثار آیت‌الله بروجردی دراقامت30 ساله ایشان در بروجرد نگاشته شد

 با تلاش و پشت‌كاری كه آیت‏الله بروجردی در دروس حوزه از خود نشان داد و با آن نبوغ سرشار خود زمینه تشكیل كلاس‏های درس برای او فراهم آمد و كنار بهره علمی از بزرگان نجف، خود نیز كرسی تدریس به پا كرد، ایشان پس از یك دهه اقامت در نجف، به قصد دیدار با والدین خود راهی شهر بروجرد شد.

با اینكه قصد برگشت به نجف را داشت با مرگ پدر در شهر بروجرد ماندگار شد، وی به مدت 36 سال در این شهر اقامت كرد و به طور مستمر مشغول تألیف، تدریس و تعلیم شخصیت‏های بارز حوزوی شد. اغلب آثار مكتوب او حاصل این دوره از اقامت وی در بروجرد است. وجود پر بركت او در بروجرد باعث شد تا تشنگان علم و معرفت از شهرهایی چون قم، كاشان، اصفهان و اهواز به سوی او بیایند.

آیت‌الله بروجردی سال 1364 قمری وارد حوزه علمیه قم شد

آیت‏الله بروجردی در سال 1364 قمری به علت بیماری، به تهران منتقل شد و در بیمارستان فیروزآبادی در دو مرحله مورد عمل جراحی قرار گرفت. سیل عالمان از قم، تهران و شهرهای دیگر به عیادت وی شتافتند. در این هنگام چند نفر از فقیهان سرشناس حوزه علمیه قم كه در رأس آنان حاج‏آقا روح‏الله خمینی قرار داشت، از این فرصت بهره گرفتند و از آیت‏الله بروجردی جهت اقامت در قم و قبول مرجعیت جهان تشیع و رهبری و مدیریت حوزه علمیه قم دعوت كردند.

سرانجام آیت الله بروجردی در 26 صفر سال 1364 قمری در میان استقبال بی نظیر مراجع، عالمان و مردم وارد شهر قم شدند، پس از استقرار كامل و با همكاری كامل عالمان و مراجع، تدریس فقه و اصول را آغاز كرد و اغلب فضلا و مدرسان سرشناس از جمله حاج‏آقا روح‏الله خمینی و سیدمحمد محقق داماد و حاج‏آقا مرتضی حائری در درس وی حضوری پر نشاط داشتند.

همچنین آیت‏الله سیدصدرالدین صدر كه خود از مراجع تقلید بود و در صحن بزرگ حرم اقامه جماعت می‏كرد، جایگاه نماز خود را به آیت‏الله بروجردی واگذاشت و به احترام او برنامه جماعت خود را تعطیل كرد و به این ترتیب بود كه روز به روز بر تقویت بنیه رهبری و مرجعیت آیت‏الله بروجردی افزوده می شد.

سال 1365 قمری،زعامت مرجعیت شیعه بر عهده آیت‌الله بروجردی نهاده شد

در سال 1365 قمری هنگامی كه آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی از مراجع بزرگ تقلید در نجف اشرف دارفانی را وداع گفت، شیعیان سرتاسر جهان به آیت‏الله بروجردی روی آوردند، مدیریت 16 ساله آیت‌الله بروجردی تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی را برای حوزه علمیه قم رقم زد و وحدت چشمگیری میان حوزه و قشرهای مختلف مردم پدید آمد.

دگرگونی شگفت در طریق استنباط احكام توسط آیت‌الله بروجردی رقم خورد

روش اجتهادی آیت‏الله بروجردی، دگرگونی شگفتی در طریق استنباط احكام در حوزه‏های علمیه قم و نجف پدید آورد، وی در استنباط هر فرع فقهی، اگر به حدیثی بر می‏خورد، به زمان صدور آن از نظر وجود فقیهان اهل‏سنت و آرای آنان به‏ویژه در مدینه و نیز در شهرهایی كه سؤال‏كنندگان در آن دیار سكونت داشتند یا در تماس بودند و هم از نظر برداشتی كه خود اصحاب و سؤال‏كنندگان از آن فرع فقهی داشتند و همان برداشت، سبب سؤال از امام می‏شد، توجه خاصی داشته است.

اشراف كم‏نظیر آیت‏الله بروجردی بر مسائل علم اصول باعث پیشرفت‏هایی در این علم شده است. وی در مفهوم «اجماع» مبنای خاصی اختیار كرده بود، در بحث «انسداد» نیز بر خلاف فقیهان مشهور كه آن را دلیل بر حجیت مطلق ظن می‏دانند، وی با بیان خاصی، آن را دلیل بر حجیت خبر واحد نیز می‏دانست، همچنین بحث این‏كه موضوع علم اصول «حجت» است یا «ادله اربعه»، از ابتكارهای او به شمار می‏آید.

 شیوه‌های راهبردی آیت‏الله بروجردی در استنباط احكام، زمینه تحقیقات گسترده در فقه اهل سنت را موجب شد.

آیت‏الله بروجردی در علم رجال نبوغ عجیبی داشت و به اصطلاح، راویان احادیث را با انگشتان دستش می‏شمرد، او در یك اقدام كم‏نظیر، سندهای روایات مورد نظر را از متن جدا كرد و مورد دقت و بازبینی تخصصی قرار داد.

بنابراین شیوه‏های نو و راهبردی آیت‏الله بروجردی در استنباط احكام، زمینه تحقیقات گسترده‏ای در فقه اهل‏سنت را نیز فراهم كرد و اذعان داشت كه با آگاهی از محتوای روایات و فتاوای رایج اهل‏سنت در زمان امامان معصوم علیهم‏السلام ، بهتر و راحت‏تر می‏شود محتوای احادیث و منظور سخنان امامان معصوم علیهم‏السلام را دریافت و جمله معروفی از وی نقل شده كه می فرمود «فقه شیعه در حاشیه فقه اهل سنت است».

آیت الله بروجردی مطالعه كتاب‌های اهل سنت را لازم فقه و اجتهاد می‌دانست

چرا كه شیعیان در طول تاریخ حكومت نداشتند و اغلب حكومت در دست بنی‏عباس بود و بیشتر فتاوای اهل‏سنت میان مردم رواج داشت و اصحاب امام نیز با توجه به شرایط روز از امامان علیهم السلام سؤال می‌كردند و پاسخ امامان علیهم السلام ناظر بر فتاوای حاكم بوده است، بنابراین آیت‏الله بروجردی، تحقیق و مطالعه كتاب‏های اهل‏سنت را از مقدمات لازم برای فهم فقه و اجتهاد می‏دانست.

آیت‏الله بروجردی به آرای اهل‏سنت، با دید منفی نمی‏نگریست

آیت‏الله بروجردی هرگز به نظریات و آرای اهل‏سنت، با دید منفی نمی‏نگریست؛ بلكه بیشتر سعی داشت تا به ادله آن‏ها دست یابد و موضوع را به‏طور صحیح ریشه‏یابی كند؛ برای مثال در وجوب ادای نماز در اول وقت كه اغلب اهل‏سنت ملتزم به آن هستند و تأخیر نماز را از اول وقت، بدون عذر جایز نمی‏دانند،  می‏فرمود: «فتوای اهل‏سنت از این‏جا نشأت گرفته كه پیامبراكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله امام جماعت بود و امام جماعت باید در وقت معین حضور یابد و پیغمبر، اول وقت را انتخاب كرده بود و صحابه و تابعین نیز عمل پیامبر را ملاك قرار داده بودند كه بعداً در مذاهب اهل‏سنت منعكس گردید؛ در حالی كه رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله گاهی در حال اختیار، اول وقت را رعایت نمی‏كرد و اهل‏بیت هم بدان تصریح كردند و همین امر ملاك فتوای معروف شیعه قرار گرفته است»، وی با این توجیه، این پندار را كه اهل‏سنت به عمد احكام را تغییر داده‏اند، نادرست می‏دانست و رد می‏كرد.

معرفی شیخ محمدتقی قمی به عنوان نماینده آیت‌الله بروجردی در مجمع تقریب

 پس می توان ذكر كرد، اعتقاد آیت‏الله بروجردی بر سامان بخشیدن به موضوع وحدت میان مذاهب استوار بود و تقریب را یكی از وظایف حیاتی هر عالم شیعی می دانست، ایشان شیخ محمدتقی قمی نماینده خود در جامع الازهر و مجمع تقریب در مصر معرفی كرده بود.

آیت‏الله شهید مرتضی مطهری در مقاله‏ای تحت عنوان «مزایا و خدمات آیت‏الله بروجردی» چنین می‏نویسد «یكی از مزایای معظم‏له توجه و علاقه فراوانی بود كه به مسأله وحدت اسلامی و حسن تفاهم و تقریب بین مذاهب اسلامی داشت.

این مرد چون به تاریخ اسلام و مذاهب اسلامی آشنا بود، می‏دانست كه سیاست حكّام گذشته در تفرقه و دامن زدن آتش اختلاف چه اندازه تأثیر داشته است و هم توجه داشت كه در عصر حاضر نیز سیاست‏های استعماری از این تفرقه حداكثر استفاده را می‏كنند و بلكه آن را دامن می‏زنند و هم توجه داشت كه دوری شیعه از سایر فرقه‏ها سبب شده است كه آن‏ها شیعه را نشناسند و درباره آن‏ها تصوراتی دور از حقیقت بنمایند.

به این جهات بسیار علاقه‏مند بود كه حسن تفاهمی بین شیعه و سنی برقرار شود كه از طرفی وحدت اسلامی كه منظور بزرگ این دین مقدس است، تأمین گردد و از طرف دیگر شیعه و فقه شیعه و معارف شیعه آن‏طور كه هست به جامعه تسنن كه اكثریت مسلمانان را تشكیل می‌دهند، معرفی شود».

نامه‌نگاری آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت تحول بزرگی در تقریب بین مذاهب رقم زد به منظور وحدت هرچه بیشتر جوامع اسلامی برای نخستین بار بعد از چندین سال، بین زعیم روحانی شیعه آیت‌الله بروجردی و زعیم روحانی سنی شیخ عبدالمجید سلیم و بعد از فوت او به فاصله دو ـ سه سال شیخ محمود شلتوت، روابط دوستانه برقرار و نامه‏ها مبادله شد و موجب شد كه رابطه جهان تشیع با دنیای اسلام نسبت به قبل مستحكم‏تر شود و بسیاری از سوء تفاهم‏ها و بدبینی‏ها را به دوستی و محبت تبدیل گردد.

در اثر این درایت و حسن تدبیر، كار به جایی رسید كه شیخ محمود شلتوت، آن فتوای تاریخی خود را صادر كرد و برای نخستین‏بار یك عالم سنی به‏طور رسمی مذهب شیعه را به رسمیت شناخت و برای آن در دانشگاه الازهر مصر، كرسی تدریس تشكیل داد.

برای روشن شدن ابعاد این روابط و نقش مثبت آیت الله بروجردی متن دو نامه تاریخی شیخ عبدالمجید سلیم و شیخ محمد شلتوت در ادامه آورده شده است.

شیخ عبدالمجید سلیم خطاب به آیت‌الله بروجردی؛ همیشه در راه اصلاح امر امت اسلام كار می‏كنید

نامه اول از شیخ عبدالمجید سلیم؛

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت آیت‏الله السید الجلیل حاج آقا حسین بروجردی حفظه الله سلام علیكم و رحمته؛

اما بعد: استاد محترم، حضرت شیخ محمدتقی قمی دبیر كل دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه پیام شفاهی آن جناب را كه دستور داده بودید به من برسانند، ابلاغ نمودند. شما اظهار لطف نموده و به ایشان از تقدیر و تشكر خود درباره كوشش‏هایی كه ما و جماعت تقریب بین المذاهب اسلامی در راه خدمت به اسلام و مسلمین می‏كنیم و از تأثیر این كوشش‏ها در راه وحدت كلمه مسلمین و ایجاد تفاهم بیشتر و هماهنگی بهتر و اصلاح فسادی كه مغرضین به وجود آورده‏اند، سخن گفته‏اید.

خدا می‏داند كه این امر، بهترین و عزیزترین آرزوهای من در زندگی است و تا زنده‏ام به خاطر آن و در راه آن كار می‏كنم، از اعتماد حضرتعالی نسبت به شخص من و از این عطف توجه به كوشش‏هایم تشكر می‏كنم. من با آنچه كه از شما می‏دانم و سراغ دارم، همكاری شما را در این جهاد بزرگ خدایی بسیار بزرگ می‏شمارم؛ زیرا شما با علم و دانش و مقام و نفوذی كه در ایران و غیر ایران دارید، همیشه در راه اصلاح امر امت اسلام كار می‏كنید.

فكر تقریب بین مذاهب اسلامی، از توجه و عنایت شما بسیار بهره‏مند بوده و از كمك‏ها و مساعدت‏های پر ارزش شما در مناسبات مختلف برخوردار بوده است. نخستین وظیفه‏ای كه به عهده ما علمای اسلامی است، خواه شیعه باشیم یا سنی، این است‏كه از اذهان و افكار مردم، این مطلب را پاك كنیم و حقایق روشن اسلام و اصول محكم شریعت را طوری نشر دهیم كه مردم را با حقیقت و هدایت خداوند بیدار و بینا سازیم.

دیگر این كه اخیراً از فوت عالم جلیل مرحوم سیدمحسن امین عاملی با خبر شدم. من وقتی از علم و اخلاص و جهاد او در راه این دین و ملت، مطالبی شنیدم از خبر وفات آن مرحوم سخت متأسف شدم. اكنون خالص‏ترین تسلیت‏های خود را به حضور جنابعالی و به همه برادران شیعه امامیه اعلام می‏دارم و از خدای بزرگ می‏خواهم كه فقید محترم را غریق رحمت نماید و به ما و شما در این مصیبت اجر و ثواب صابرین عطا فرماید.

والسلام علیكم.

جمادی الثانی 1371ق

شیخ شلتوت خطاب به آیت‌الله بروجردی؛ مژده می‏دهم كه گام‏ها و قدم‏های ما در راه تقریب…. با تمام قوا آن را تأیید می‏فرمایید.

نامه دوم از شیخ محمود شلتوت؛

بسم الله الرحمن الرحیم،

سلام علیكم ورحمةالله،

اما بعد: قبل از همه چیز، از سلامت گران‌بهای آن برادر ارجمند جویا بوده و دعا می‏كنم كه آن بزرگوار همیشه مصدر و منبع بركات برای مسلمین و وحدت كلمه آنان باشد. فرصتی را كه با مسافرت برادر علامه و مكرم من استاد قمی، ایدالله فی جهاده المشكور، پیش آمد مغتنم می‏شمارم تا نامه‏ای به ساحت آن جناب نوشته و از كوشش‏های شما تقدیر كنم.

من به شما مژده می‏دهم كه گام‏ها و قدم‏های ما در راه تقریب، قدم‏هایی است كه یقین دارم شما با تمام قوا آن را تأیید می‏فرمایید. گروه برگزیده‏ای از رجال الازهر و برادرانی كه در تقریب صمیمانه جهاد كرده‏اند، از روی ایمان و یقین، ما را كمك و یاری ‏می كنند و به آنچه كه برای دین و رسالت جهانی و انسانی كه بدان گردن نهاده‏اند و بر آنان واجب شده، قیام و اقدام می‏كنند. امیدوارم از آرزوها و آرمان‏های مشترك خود مطلع گردیم.

والسلام علیكم.

ذی‌قعده 1379

آیت‏الله بروجردی نیز از روند تقریب بسیار خوشحال و امیدوار بود و هر از چندگاهی در جلسه درس به مناسبت‏های گوناگون به این موضوع اشاره و از روند پیشرفت كار، اظهار خشنودی می‏كرد و می‏گفت: «امر تقریب در حال پیشرفت است و خدا را شكر كه ما هم در آن سهمی داشتیم».

از اقدامات آیت‌الله بروجردی در امر تقریب می‌توان به تلاش ایشان برای آشنایی عالمان شیعه و سنی به روایات، مبانی و ادله فقهی یكدیگر و فرستادن حدیث مفصلی از امام صادق علیه‏السلام كه شامل نزدیك به 400 احكام مربوط به مناسك حج با ارائه سند حدیث از اهل سنت به پادشاه عربستان، برای تشكر و قدردانی از هدایای او اشاره كرد كه این نامه در مجله «رسالة الاسلام» نشریه وابسته به دارالتقریب و همچنین در بعضی روزنامه‏ها و مجلات كشور عربستان به چاپ رسید.

سرانجام آیت‌الله بروجردی پس از 88 سال عمر با بركت در صبح روز پنج‏شنبه 12 شوال 1380 قمری برابر با اول دی سال 1340شمسی زندگی را وداع كرد و برای همیشه چشم از جهان فرو بست.

……………………………………………………………………..

منبع: خبرگزاری فارس، آیین و اندیشه، شماره خبر 8911300599.

 

 

 

پاسخی بگذارید