تحقیق و دقت كامل در علم رجال

 

 

 

مرحوم آیة‏اللّه العظمی بروجردی ـ أعلی اللّه مقامه ـ انسانی محقق و مدقّق در رشته‏های مختلف علوم بود. تحقیقات او در اصول را می‏توان از تقریرات اصول ایشان و از جمله آن مباحثی كه از ایام توقف آن بزرگوار در بروجرد به یادگار مانده و به قلم مرحوم آیة‏اللّه شیخ بهاء الدّین حجّتی ـ رضوان اللّه علیه ـ نگاشته شده است استفاده كرد. این جانب كه مقداری از مباحث الفاظ ایشان را ـ به مناسبت بحث اصولی‏یی كه داشتم ـ می‏دیدم، دقت‏ها و ظرافت‏ها و ابداعات عالی ذهنی آن رجل عظیم علمی را در خلال این مباحث، كاملاً لمس می‏كردم و گاهی حالت هیجان و اِعجاب انگیزی دست می‏داد.

چنان كه تحقیقات آن بزرگ‏مرد در فقه را می‏توان از درس‏های ایشان درباره صلات، صلات جمعه، صلات مسافر، خمس و قضا به صورت چاپ شده یا مخطوط باقی مانده مشاهده كرد. و به حق كه مباحث فقهی ایشان برای فقها راه‏گشا بوده و احتیاطات ایشان یادآور نكات ومطالبی قابل توجّه است. و آن چه برای این جانب مشاهده و محسوس شد این بود كه برای بحث قضا نوشته‏های یكی از بزرگان و محققان كه درس‏های قضای ایشان را تقریر كرده بود گرفته و مطالعه كردم، حقاً كه در عین اختصار و وجازات، بسیار عمیق و ارزشمند و حاوی نكات و مطالبی بود كه جنبه ابداع و ابتكار داشت.

شگفت‏انگیز آن كه در فنّ درایة الحدیث و معرفت روات و رجال حدیث نیز تحقیقاتی شایان استفاده داشت كه پیش از این با قسمت‏های متفرّقی از آن بحث‏ها كه در خلال مباحث فقهی خود بیان داشتند برخورد می‏كردیم؛ ولی اخیراً به صورت كتاب‏های مدوّن در آمد.

تسلّط این بزرگ مجتهد كم نظیر، برحالات راویان و این‏كه فلان راوی مثلاً نمی‏تواند از امام صادق (ع) بی واسطه نقل كند مگر به نحو ارسال، و فلان راوی چند روایت در ابواب فقهی دارد و تقسیم‏بندی همه روات و رجال اخبار به طبقات مختلف وگوناگون ونقل هر طبقه‏ای از طبقه ما قبل خود نه ازطبقه بعدی و یا از طبقه فوق ما قبل خود همه این مطالب و ظرایف را به بهترین شكلی تحقیق وتنظیم فرموده است.

از باب نمونه: رساله‏ای مختصر از آن بزرگوار به نام الأحادیث المقلوبة وجواباتها چاپ شده، موضوع این رساله مختصر و نفیس، ده سؤال است كه راجع به معنای ده حدیث می‏باشد و در هر سؤالی از این سؤالات و از این روایات، قلب و جا به جایی و تصحیف و تغییرهایی در سلسله سند واقع شده اسم یكی از روات سلسله سند مثلاً با اسم پدرش جا به جا شده و امثال این تغییرات و تصحیفات زیاد دارد.

مرحوم آیة‏اللّه العظمی بروجردی در جواب هر یك جدا جدا اوّلاً، به ذكر اشكالات سند و تصحیفات و اغلاط واقع در آن پرداخته و سپس در مقام تبیین معانی آن بر آمده‏اند.

مثلاً، راجع به حدیثِ اوّل، نُه مطلب را پیرامون سند آن ذكر كرده‏اندكه هركدام اشكال جداگانه‏ای در باب سند حدیث به نحو مذكور در كلام راوی است.

و در جواب از حدیث دوم، ده اشكال را راجع به سند ذكر فرموده و بعد معنای آن را بیان كرده‏اند.

و در پاسخ از حدیث سوم هفت مطلب را به عنوان اشكال برسَنَد به نحو مذكور ذكر فرموده‏اند.

و در جواب از حدیث چهارم هفت اشكال سندی و درباره حدیث پنجم هشت اشكال، و راجع به سؤال ششم كه آیا جمله «العلم علمان علم الأدیان و علم الأبدان» حدیث مروی است یا نه؟ صریح فرموده‏اند: «من این كلام را در هیچ مصدری نیافتم و از شیخ بهائی نقل شده كه از بعضی از عامّه نقل كرده؛ لكن خود او این را از موضوعات و احادیث ساختگی شمرده است …». و راجع به حدیثی كه در سؤال هفتم جواب داده، پنج اشكال بر سند آن وارد فرموده است.

و به هنگام جواب دادن از سؤال هشتم چهار ایراد سندی بر روایت به نحو منقول در سؤال وارد نموده‏اند.

و در پاسخ از سؤال نُهم هفت نكته را در مقام ایراد برسند روایت ذكر فرموده است و بالأخره پیرامون جواب از روایت دهم، هفت اشكال از جهت سند وارد كرده‏اند.

عجیب این است كه كلّ این سؤالات راجع به معانی و مفاهیم آن روایات واحادیث بوده و در كلام سائل هیچ گونه پرسشی راجع به سند آن‏ها نیست و جریان طبیعی جواب این بوده كه آن‏چه راجع به معانی است ذكر بكنند و بگذرند و اصلاً به ذهنشان نیاید كه در سند گیر و اشكالی هست.

از این‏جا استظهار می‏شود كه به مجرّد این‏كه نامه سؤال را باز كرده و هر حدیثی را با سند دست خورده آن مشاهده كرده‏اند در اثر احاطه به علم رجال و شناخت بالایی كه نسبت به راویان و سلسله روات و طبقه‏بندی آن‏ها داشته‏اند همان‏جا متوجّه اشكالات عدیده نسبت به سند هر یك از آن احادیث شده‏اند و در مقام جواب به ذكر آن‏ها مبادرت ورزیده‏اند. قابل ذكر است كه آن‏چنان كه در مقدّمه آن كتاب كم حجم و پر فایده به قلم محققانه آقای سید محمد رضا حسینی جلالی آمده ایشان از مرحوم علاّمه محقق سید محمد صادق بحرالعلوم نقل كرده‏اند كه این سؤالات را عدّه‏ای از علما و اهل خبره پس از ارتحال مرحوم آیة‏اللّه اصفهانی طرح كرده بودند و عمداً سلسله سند هر یك از این روایات را بدین‏گونه به هم ریخته و جا به جایی، تغییر، تحریف وغلط را در سند اعمال كرده بودند و برای عدّه‏ای از اعاظمی كه بعد از وفات مرحوم آیة‏اللّه العظمی آقای سید ابوالحسن اصفهانی به عنوان مرجعیت از آن‏ها اسم برده می‏شد و مورد اشاره بودند، فرستاده بودند تا از رهگذر غلط اندازی، اعلم را پیدا كنند وچون می‏بینند مرحوم آیة‏اللّه العظمی بروجردی به زودی پاسخ از ده سؤال را با آن همه اتقان و استحكام و تحقیق داده بودند، از این رو این آقایان بدون توقف و تردد اعلمیت آن بزرگ‏مرد را اعلان كرده بودند.

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید