مسجد آیة‏اللّه بروجردی (مسجد اعظم)

 

 

 

از بزرگ‏ترین خدمات جاوید و باقی مرحوم آیة‏اللّه العظمی آقای بروجردی اقدام به تأسیس مسجدی بسیار عظیم و دیدنی در كنار روضه مباركه دخت موسی بن جعفر حضرت فاطمه معصومه(س) است.

از آن‏جا كه شهرستان مقدس قم درروایات، به عنوان حرم اهل‏بیت پیامبر معرفی شده است واز دگر سو مضجع و مدفن حضرت معصومه در آن می‏باشد طبعاً مورد توجّه جوامع شیعی در همه جای جهان است؛ زیرا عشق و علاقه به خاندان رسول اكرم9 در تار و پود وجود شیعه راه یافته و كلاًّ ماهیت شیعه‏گری؛ یعنی علاقه‏مندی و دل‏دادگی به اهل‏بیت پیامبر خاتم، واخذ معالم و معارف دینی از آن بزرگواران و مخازن وحی الهی. از این رو مركزی كه به عنوان حرم اهل‏بیت از آن یاد شده و خانه مخصوص آنان به شمار می‏رود و همواره هم آثار اهل‏بیت و اخبار و احادیث آنان از این سرزمین مقدس نشر می‏شده، مورد توجّه بوده و دل‏ها به سویش پر می‏زده و كاروان‏ها بدان‏سوی می‏آمده‏اند و نیز خواهند آمد و این معنا در قرن اخیر رواج یافته و دل‏ها از اطراف و جوانب بلاد اسلامی توجّه به قم نموده و رو به سوی آن می‏آورند؛ زیرا در این قرن، مركز مرجعیت شیعه و نقطه روی آوردن مقلدان و ارادتمندان علمای بزرگ و گران‏قدر بدین شهر شده است.

وعمده مطلب این‏كه قم یك شهر زیارتی است و یكی از با فضیلت‏ترین افراد دودمان نبوّت و یكی از درخشان‏ترین ستارگان آسمان مجد و شرف و بزرگواری؛ یعنی حضرت فاطمه معصومه در این شهر مدفون می‏باشند كه در جذب جماعات و كشش دل‏ها و روی آوردن به این شهر ـ حال یا به عنوان اقامت دایمی یا به صورت موقت و زیارت ـ اثری به سزا دارد. با این خصوصیاتی كه ذكر شد مركزی مهم، وسیع، گسترده و با شكوه برای مزید عظمت شهر و نیز برای عبادت و بندگی زایران و سیاحت كنندگان و واردان بسیار ضروری به نظر می‏رسید.

چنان كه مدرّسان و محصّلان، سخت نیازمند مكانی مستعد برای تدریس وتدرّس بودند كه مدارس ومساجد نزدیك به مركز شهر جواب‏گوی درس‏های بسیار بزرگ و باعظمت نبود و حجرات صحن شریف اوّلاً، پاسخ‏گوی درس‏های بزرگ نبود و ثانیاً، بر اثر این‏كه در معرض رفت و آمد زوّار محترم بود و به طور طبیعی سر و صدا ایجاد می‏شد، برای درس‏های كم جمعیت نیز جای مساعد و مناسبی نبود و بالأخره ضرورت یك مكان جادار و بی‏مزاحم از هر سو به خوبی احساس می‏شد.

مرحوم آیة‏اللّه العظمی بروجردی در صدد برآمد تا این مشكل را حل كند و رفاه و راحتی عبادت كنندگان و زوّار محترم و واردان و حوزه علمیه را یك جا فراهم آورد؛ از این رو به فكر تأسیس یك مسجد عظیم و بزرگ در مهم‏ترین نقطه شهر برآمد و این مسجد را بنا نمود و از بدو شروع آن؛ یعنی سال 1367 قمری تا پایان عمر شریفش برای هر چه بهتر و با شكوه‏تر شدن آن اهتمام ورزید و هر چند تاآخر عمر مبارك آن بزرگوار كه سنه 1381 بود به كمال مطلوب نرسید و كاشی‏كاری خارجی آن ماند؛ ولی بالأخره به إذن اللّه ایشان در حیات خود ناظر بهره‏برداری از آن گردید. درس با عظمت خود را به این مسجد منتقل كرد و گروه بسیاری می‏توانستند به راحتی از تحقیقات آن بزرگ‏مرد استفاده كنند، نماز جماعت خود آن بزرگوار در آن مسجد انعقاد می‏یافت و عموم طبقات از روحانی و اداری و بازاری و كسبه مقیم و مسافر از فیض اقتدای به او بهره‏مند می‏گردیدند.

و آن كمبودی كه عموم مردم واهل علم هر كدام به مناسبت شرایط و ظروف وحال خود قبلاً احساس می‏كردند با همّت عالی آن بزرگوار به كلّی مرتفع گردید.

و از مزایای این مسجد عظیم این است كه آن بزرگوار كتاب‏خانه‏ای بسیار مجلّل برای آن تأسیس كردند كه مشتمل بر یك مخزن شكوهمند و دو سالن بزرگ مطالعه می‏باشد و كتاب‏های نفیس خود ایشان و دیگران، از جمله مرحوم آیة‏اللّه حاج آقا حسن فرید محسنی اراكی بدان‏جا منتقل شد وامروز آن مخزن، مخزنی گران‏بها و گنجینه‏ای نفیس است كه تعداد چشم‏گیری كتاب‏های خطی ارزشمند دارد. چنان‏كه تعداد بسیار فراوانی كتاب‏های چاپی مختلف و گوناگون در رشته های متنوّع به انواع زبان‏ها در آن جمع است. بنابراین مسجد مزبور در حقیقت یك مجتمع عظیم عبادی، فرهنگی و اجتماعی است.

پس از ارتحال آن بزرگوار تنها این مسجد بود كه می‏توانست آن همه جمعیت‏های عزادار و سوگوار و كاروان‏های عزا كه به قم روی می‏آوردند و در سوگ مرجع اعظم عزاداری می‏كردند را جا و جواب بدهد.

و با شروع درس‏ها ـ بعد از پایان ایام سوگواری آن مرد بزرگ ـ اكابر زعمای آن روز حوزه، مانند مرحوم امام و مرحوم آیة‏اللّه العظمی آقای گلپایگانی درس خود را بدان‏جا منتقل كردند، شبستان‏های مسجد و قسمت زیر گنبد آن مركز برگزاری عالی‏ترین جلسات درسی و نمودار روحانیت با عظمت شیعه و مرجعیت والای فرقه محقه امامیه گردید به‏گونه‏ای كه یك وقت دیدیم گزارش‏گران ژاپنی آمدند و از مجلس درس مرحوم آقای گلپایگانی و از شخص ایشان در حال تدریس و تحقیق، فیلم‏برداری می‏كنند و حتی روز اوّل آقا در وسط فیلم‏برداری اظهار تكدّر كردند و آنان به جای خود نشستند بعد بعضی خدمتشان عرض كردند كه این نشانگر مجد و عظمت و جلال روحانیت در خارج است. از این رو ایشان را قانع كردند كه فیلم‏برداران ژاپنی بیایند و برنامه خود را عملی نمایند.

و امر بسیار مهم این‏كه این مسجد و شبستان‏های متعدد آن در جریان انقلاب مركز عظیم اجتماعات بی سابقه مبارزان گردید و اگر این مسجد نبود جایی كه این همه جمعیت را به خود بپذیرد نبود.

در پایان این قسمت، دو مطلب در خور تذكر و توجّه است: یكی عظمت این مسجد است كه بر اثر همّت والا و نظر بسیار بلند آن مرد بزرگ تأسیس شد و از بزرگ‏ترین و بهترین مساجد در عالم اسلام به شمار می‏رود و الحق كه اسم «مسجد اعظم» برای این مسجد شریف نامی با مسمّا و لایق آن است و این مسجد با شكوه در میان ابنیه اسلامی درخشش خاص و ویژه‏ای دارد.

و دیگر این كه بزرگ منشی، بلند نظری، شجاعت و همّت والای آن بزرگوار در خلال ساختمان این بنیان رفیع بر همه ظاهر گشت؛ زیرا شاه مبلغی كه در آن زمان كم نبود، بلكه می‏توانست جواب‏گوی بخشی از كار مهم ساختن مسجد باشد را برای مرحوم آیة‏اللّه العظمی آقای بروجردی فرستاد؛ و لیكن آن مرد بزرگ شجاعانه و با كمال عظمت و اقتدار از پذیرش آن وجه خودداری فرمود.

بزرگواری كه وجه‏های بسیار مختصر و ناچیز را از مردمان ضعیف وكارگرهای جزء می‏پذیرفت؛ ولی این مبلغ كلان را از او نپذیرفت و بدین ترتیب اوّلاً، عزّت وعظمت روحانیت را نشان آن خودخواه منحرف داد و به او فهماند كه روحانیت پاك و اصیل متّكی به قدرت خداست و در كارهای بسیار مهم و بزرگ، احساس كم‏ترین نیازی به قدرت‏های ظاهری نمی‏كند چه رسد به كارهای سهل المؤنه و معمولی وثانیاً، شبكه تبلیغاتی آن خود كامه را مسدود كرد و اسلحه تبلیغاتی او را از دستش گرفت.

و او را از این‏كه از رهگذر مسجد و نام آیة‏اللّه بروجردی سوء استفاده كند محروم و مأیوس ساخت.

 

 

 

پاسخی بگذارید